Tuinmannen

17 november 2022 - Underberg, Zuid-Afrika

Woensdag 16 november

Voor het eerst sinds we hier zijn was er geen wolkje aan de hemel en om 6:45 uur zaten we in de auto op weg naar het huis van Chris en Tash, de baas van Wildlife ACT om een aantal bomen om te gaan zagen in hun tuin. Het was allemaal een beetje lastig maar met 5 man aan de touwen hebben we de bomen zonder al te grote schade aan de overige beplanting aan te richten netjes op de geplande plekken in de tuin te laten vallen.

Chaos Chaos

Daarna de takken verwijderd en de stammen in stukken gezaagd en op een bult gelegd voor verdere verwerking. De bulten hout die er al lagen hebben we wel kleiner gezaagd zodat die in de houtopslag konden voor de wintervoorraad. Om 11:30 uur werd het steeds bewolkter maar gelukkig was het zagen klaar. We hebben nog vlug de auto vol geladen met mooie stammen die we thuis gaan verzagen en kloven voor de houtkachel in huis.

Takke(n)auto Takke(n)auto

Toen we thuis kwamen was het zo dreigend dat we de stoelen van het terras binnen hebben gezet en ook alle andere losse spullen, het ging steeds harder waaien en er brak een enorme onweersbui los. Na een half uur was het alweer droog en kwam de zon terug, het blijft fascinerend hoe snel het weer hier veranderd daarom hebben we voor alle weersomstandigheden kleding mee in de rugzak.

Omdat de stroom er weer af was konden we geen koffie zetten maar er is nog zoveel melk over van de koffiestand dat we de rest van ons verblijf hier iedere dag een liter kunnen drinken en dat is nog gezonder ook (hahaha).

Halverwege de middag naar de stad gereden voor wat inkopen en de kettingzaag weggebracht want die was moeilijk aan de praat te krijgen en door het vele aantrekken was ook de draad gebroken dus die moest worden vervangen. Ook waren de koffiebekers voor afgelopen zaterdag aangekomen en hebben we die bij de pakketdienst opgehaald, wel wat laat maar toch naar de juiste plaats verzonden. Een veel gehoorde afkorting hier is TIA volgens Phillip, This Is Africa.

Stone Chats Stone Chats

Onderweg opnieuw onweer maar thuis scheen het zonnetje weer dus op het terras van de welverdiende koffie genoten.

Jan Fokke ging deze keer voor de Pilaf en na wat gezamenlijk snijwerk van alle ingrediënten stond er weer een heerlijke maaltijd op tafel, goed werk van de kok.

Na het eten Jan Fokke onder de douche en Martin aan de afwas, een beter ingewerkt team kunnen ze zich hier niet wensen. Intussen hadden zich opnieuw donkere wolken boven ons gevormd en de temperatuur nog maar 18 graden daarom vanavond met de jas aan de dag doorgenomen.

Fiscal jong Jonge Fiscal

Donderdag 17 november

Lekker vroeg uit de veren en wat is er mooier dan met een kopje koffie de natuur wakker zien worden. Er waren geen plannen voor vanmorgen, het weer was wel perfect dus besloten we de tuin eens goed onder handen te nemen. Eerst alle randen geknipt en de borders onkruidvrij gemaakt, helaas heeft Martin een bijennest verstoord zodat we nu wel met een flink aantal honingbijen het terras moesten delen. Ze zijn niet agressief maar het blijft opletten. Nadat de borders klaar waren hebben we het gras gemaaid en dat is best een stukje want alleen Jan Fokke had al 7000 stappen op zijn horloge en tevens moet je ook nog ieder rondje 5 meter hoogteverschil overbruggen.  Intussen was Phillip met de muis in de val een eindje gaan rijden om hem los te laten wat wij wel heel erg diervriendelijk vonden (hahaha) maar op de een of andere manier krijg je toch een band met zo’n beestje die je bijna 3 weken lang niet hebt kunnen vangen.

Tuintje!! Tuintje!!

Toen we na alle inspanningen op het terras zaten bij te komen hadden de honingbijen hun Koningin waarschijnlijk ook weer gevonden zodat we zonder gezoem van ons broodje konden genieten.

Nu we toch in de tuin bezig waren hadden we bedacht om een klein stukje Nederland achter te laten zodat ze nog heel lang zullen weten dat wij hier zijn geweest. Daarom na de koffie naar de kwekerij gereden om wat typisch Hollandse struiken op te halen. Toen we daar aankwamen  vroeg de eigenaar waar wij vandaan kwamen en toen hij hoorde dat we uit Nederland kwamen vroeg hij of we de planten weer terug kwamen halen want het overgrote deel wat te koop stond kwam uit ons eigen kikkerlandje.

Vuurpijlen Vuurpijlen

Langs de planten lopend schrokken we toch wel een beetje van de prijzen want die waren minder dan de helft dan in Nederland. Toch raar dat je de planten met een vliegtuig naar Afrika verstuurd en dat ze daar dan goedkoper zijn als in ons eigen land. Mochten er mensen zijn die een bestelling willen plaatsen, we hebben nog wel wat ruimte in onze koffers. Voor ongeveer 12 euro 2 Vlinderstruiken, 1 Hibiscus en 4 potjes Tijm hebben we hier onze border aangelegd. Intussen is hier nog een medewerker van Wildlife ACT aangekomen, Mike komt onderzoeken of hier nog dingen zijn die hij kan gebruiken op zijn project. De rest van de dag lekker uitgerust op het terras en van het mooie weer genoten. Om 17:00 uur kregen we weer stroom en konden we alle zweet van ons afspoelen onder een warme douche.

Common Buzzard Common Buzzard

Sala Kahle

Jan Fokke en Martin

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. P v Wijngaarden:
    18 november 2022
    Het ziet er netjes uit jongens. En een mooi uitzicht van het terras . genieten maar.
    Van morgen Doety en Pieter geweest met de kleine.
    Verders alles goed hier Gr. Ma en Pa vW.
  2. Anneloes:
    18 november 2022
    Wat zijn jullie goed aan het werk mannen! Papa doet dus ook die enge taferelen met bomen in zuid Afrika… gelukkig kon mama niet worden ingezet om aan de touwen te hangen met gevaar voor eigen leven. Maar volgens mij mogen jullie tevreden zijn met het resultaat!
    Hier wordt het vannacht koud. Levian moet morgen 8.15 op het voetbalveld staan… dat wordt ThermoKleding aan!
    Fijn weekend!
    Liefs van ons 6en