Temperatuur shock

3 december 2022 - Rinsumageest, Nederland

Vrijdag 2 december

Onze interne wekkertjes willen nog niet zo meewerken, we dachten deze keer echt uit te kunnen slapen, maar om 6:00 uur zaten we rechtop in bed en zijn we maar begonnen met alle voorbereidingen te treffen voor onze terugreis. Zo lang mogelijk getreuzeld en langzaamaanacties ondernomen maar om 9:00 moesten we toch naar de auto om op weg te gaan naar het vliegveld in Johannesburg. Een ritje van nog geen 2 uur en onze vlucht ging pas om 19:30 dus proberen om onderweg nog wat leuks te zien. Dat is helaas niet gelukt want de laatste 100 kilometer voor Johannesburg staan in het teken van de welvaart of wat daarvoor door moet gaan. Gigantische bergen kolen voor de electriciteitscentrales en evenhoge bergen afvalslakken die bedekt met een laagje aarde lijken op de Drakensbergen maar in werkelijkheid enorme gifbulten zijn.

Gardens Castle Gardens Castle

Bij het vliegveld een enorme chaos met huurauto's die nog moesten worden afgetankt voor inlevering maar uiteindelijk ongeschonden de vertrekterminal bereikt en ons de rest van de middag vermaakt op het reuze gezellige vliegveld. Aan het eind van de middag nog een heerlijke koude Heineken besteld en tijdens het nuttigen het leven van Zuid Afrika voorbij zien komen met een viertal jongelui die blijkbaar een portomonaie hadden gerold en daarvoor door een paar eigenaren van de restaurantketens ter verantwoording werden geroepen en overgedragen aan de politie die van beide partijen wat rand kreeg en lachend naar de volgende zaak ging.

Nest Red Headed Weaver Nest Red Headed Weaver

Daarna naar ons vliegtuig gegaan en keurig op tijd vertrokken naar Istanboel en ook daar zonder vertraging verder naar Amsterdam om iets voor het geplande tijdstip aan te komen in Nederland, ietsje kouder dan bij ons vertrek, bijna 30 graden verschil, maar met een jas en een trui moeten we het de komende dagen kunnen redden.

Dat de tijden veranderen en er niet leuker op geworden zijn ondervonden we bij de landing, bij onze eerste reizen werd de piloot getracteerd op applaus bij de landing maar nu krijgt hij woedende reacties als de wifi niet snel genoeg wordt vrijgegeven zodat het thuisfront kan worden gemeld dat we zijn aangekomen, terwijl de Polarsteps keurig laat zien dat je bent geland (hahaha).

Wij hebben weer een geweldige reis gehad maar met een beetje goede wil kun je hem nabootsen door in Google Maps de route te volgen en alle geplaatste foto's aan te klikken maar dan krijg je niet het warme gevoel bij al die vreselijk aardige Afrikanen in dit prachtige land. Wij wille alle volgers bedanken voor hun leuke reacties en als we ooit weer op reis gaan kunnen jullie weer meekijken want ondanks het vele werk hebben we dit met heel veel plezier gedaan.

Female Nyala Female Nyala                                                                                                                                                                                                                                    Male Nyala Male NyalaTot ziens

Pasgoed op jezelf en op elkaar en wellicht tot een volgene keer.

Jan Fokke en Martin

1. Akke.:
    3 december 2022
    Genoten van jullie verhalen, zal ze missen! Bij deze Welkom Thuis, Martin en Jan Fokke!
  2. P v Wijngaarden:
  4. Jenneke:
    Welkom thuis
  5. Siebe en Jannie:
    4 december 2022
    Welkom thuis in ons koude landje. We hebben genoten van jullie reisverhalen
  6. Klaske Jonker:
    4 december 2022
    Jan Fokke en Martin ,dankjewel dat we mee hebben genoten van jullie prachtige reis.
  7. Bauke:
    5 december 2022
    Wolkom thus en bedankt!
  8. Maaike:
    11 december 2022
    Alle verhalen met plezier gelezen en van de prachtige foto's genoten. Welkom thuis en misschien tot snel.