Lekke band

15 november 2022 - Underberg, Zuid-Afrika

Maandag 14 november

De wekker stond deze keer niet zo heel vroeg want er was nog geen plan voor vanmorgen, we wilden voor de wandelroutekaart de derde tocht gaan lopen. Om 7:00 uur vertrokken met de GPS aan voor een wandeling langs de rivier, de paden waren nog wel blubberig maar de zon scheen en het was prachtig wandelweer.

Cape White Eye Cape White Eye

Na een klein half uur waren we bij de rivier die sinds wij hier zijn steeds hoger wordt door alle regen van de laatste week. Het pad langs de rivier was goed begaanbaar en we troffen al snel weer een aantal bijzondere vogels. Na een uur kwamen we op een plek die je niet verwacht in niemandsland, een platform boven de rivier met een terras bij de rivier waar een constructie stond met vier schommelbankjes, een mooie braai in de midden en voorzien van solar verlichting. We hebben daar een half uurtje gezeten en genoten van alles wat langs kwam vliegen.

Beste vogelspotplaats Beste vogelspotplek

Net iets na 10:00 uur waren we weer thuis en hadden we een mooie tocht van ruim 7 kilometer aan onze collectie toegevoegd, Met een bakje koffie even op het terras en Martin kon zijn broek en onderbroek van de lijn halen want die was gisteravond in het donker in een stoel gaan zitten waar een flinke plas water in stond door de regen, kletsnat dus (hahaha).

Sentinel Rock Thrush Sentinel Rock Thrush

Na een broodje alle gereedschap weer in de auto geladen om de toegang tot de hut bij de voerplaats af te maken. Twee uur noeste arbeid later ziet het er allemaal weer verzorgd uit en kun je weer ongezien naar de hut komen. Het geheel is nu dusdanig versterkt dat de wind er geen schade aan kan toebrengen, maar tegen een stevige storm is niets bestand natuurlijk maar vooralsnog staat het als een huis.

Mooie bloem Mooie bloem

We waren net te laat terug om het eten nog op te warmen omdat om 17:00 uur de stroom eraf zou gaan en deze keer was de man achter de knoppen niet in slaap gesukkeld dus konden we mooi onze administratie bijwerken en ons opfrissen. Om precies 19:00 uur gingen de lichten weer aan en konden we de “overblijfselen” van gisteren opwarmen, stel je voor dat op je werk van 13:00 tot 15:00 uur de stroom eraf gaat, zonder ligt alles stil en ook de winkeliers zouden gek worden.

De rest van de avond opnieuw genoten op het terras, het werd wel weer heel donker maar het bleef droog deze keer.

Dinsdag 15 november

Vanmorgen om 5:00 uur in de keuken om de voorbereidingen te treffen voor de tocht naar Little Bamboo, alle proviand in de rugzakken en opgewekt naar de auto. Daar wachtte ons een tegenvaller, een lekke band, dus die moest eerst worden vervangen en je kunt hier absoluut niet rijden zonder reservewiel dus moesten daarom wachten tot we bij Supa Quick, onze Kwik Fit, terecht konden en die ging pas om 8:00 uur open.

Little Grebe Little Grebe

De tijd gedood met koffie en vogelen op het terras en goed 8:30 uur op weg naar de stad om te proberen het reservewiel weer in orde te krijgen. Tijdens het wachten konden Jan Fokke en Phillip naar de Super en Martin paste zoals altijd op de auto. Toen hij daar stond werd hij aangesproken door iemand van de Car Rental die een oudere man zocht die een auto had gehuurd, en hij maar denken dat hij nog niet bij de pensionado’s hoorde (hahaha), achteraf bleek het een bekende te zijn want hij had ons geholpen bij de koffiestand tijdens de Sani Staggert, zijn excuses werden geaccepteerd, hij had niet gedacht dat Martin de 70 al was gepasseerd maar of hij dat echt meende weten we niet zeker.

Uiteindelijk om 10:00 uur pas vertrokken naar Little Bamboo voor alweer een barre tocht die ons deze keer al een stuk gemakkelijker afging dan de vorige keer.

Beste werkplek Beste werkplek

Eenmaal boven zijn de inspanningen snel vergeten en is het alleen maar genieten. De Bearded Vultures bleken al een vrij groot jong te hebben en de ouders vlogen dan ook regelmatig uit voor voedsel.

Black Shouldered Kite met muis Black Shouldered Kite met muis

Na 2,5 uur in de korte broek en t-shirt op bijna 2 kilometer hoogte tussen alles wat groeit en bloeit weer tijd om naar huis  te gaan.

Jfenm Jfenm

Thuis alle wielen weer op de juist plaats onder de auto gezet, het reservewiel onder de pick-up gehangen en daarna op het terras met wat Biltong en een koud pilsje om de vochthuishouding op peil te krijgen want het was best zweten vandaag, tot nu toe de warmste dag hier op het project. Op het terras wees de thermometer 29 graden aan.

Jan Fokke had weer een overheerlijk maal bereid wat we op het terras hebben opgegeten genietend van het uitzicht en alleen het geluid van de vogels en de kikkers, hoe mooi kan het zijn. Na het eten onder de douche alle zout van ons afgespoeld en de site bijgewerkt. In het donker nog even relaxed de dag doorgenomen met de gebruikelijke genotsmiddelen onder een toch wel dreigende wolkenhemel met in de verte onheilspellende lichtflitsen.

Totsiens,

Jan Fokke en Martin

P.S. Pieter van harte gefeliciteerd

P.S. Gerrit Jan de 6 kilometer hadden we wel gehaald maar dan had Jan Fokke Martin wel moeten duwen het laatste stukje.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Klaske kootstra:
    15 november 2022
    Elke dag weer wat anders te beleven ‼️Hoe mooi kan het zijn !weer bedankt voor het mee beleven👍Groetjes🙋‍♀️
  2. Klaske Jonker:
    16 november 2022
    Was weer een mooi verslag van maandag, dinsdag . Leuk te lezen dat jullie zo hebben genoten op dat bankje bij de Vogel spotplek .Groet uit Drachten
  3. Gosse:
    17 november 2022
    prachtig om mee te kijken! veel plezier daar