Laatste bergwandeling

19 november 2022 - Underberg, Zuid-Afrika

Vrijdag 18 november

Gisteravond voor het eten is Phillip vertrokken voor een paar dagen vrijaf. Mike zal zijn taken overnemen tot zondag. Het was even wennen vanmorgen maar dat duurde maar kort en of er niets was veranderd om goed 7:00 uur op weg gegaan naar de voerplek met Mike.

Cape Vulture Cape Vulture

Er waren ruim 50 gieren maar erg veel honger hadden ze niet, nu is er ook niet veel meer te eten want na de 3 koeien van de eerste week hebben we geen bericht meer gehad van een dode koe die moest worden opgehaald. Na een uur vertrokken de gieren 1 voor 1 en toen de laatste weg was hebben we de voerplek opgeruimd. De 6 karkassen die er lagen naar de botten verzamelplaats gesleept en toen de voerplek schoon was stonken wij verschrikkelijk naar kadaverlucht. Twee keer per jaar worden de overblijfselen verbrand zodat er geen berg leeggegeten geraamtes komt te liggen.

White Necked Raven White Necked Raven

Terug in de auto leek het wel of we een koe in verregaande staat van ontbinding op de achterbank hadden liggen(hahaha). Ondanks dat toch gelijk langs de stad gereden om de kettingzaag op te halen want die zou gerepareerd zijn, maar als zo vaak was men daar nog niet aan toe gekomen dus dat ritje was tevergeefs.

Tussen de middag  kwam Phillip zogenaamd nog iets ophalen, maar volgens ons miste hij ons nu al. Eerlijk gezegd wij hem ook wel een beetje. Het was zo’n heerlijke middag, boven de 30 graden, dat we besloten naar de rivier te gaan om te zwemmen.

Drenkeling Drenkeling

Een kwartiertje lopen naar de loopbrug en daar heerlijk een half uur gezwommen in de “ licht “ stromende Mzimkulu River. Lekker afgekoeld en zonder die vervelende kadaverlucht weer naar huis gelopen en nog geen kwartier later hadden we een paar onweersknallen en een beetje regen maar 10 minuten later scheen de zon alweer alleen de temperatuur was 5 graden gezakt, perfect terrasweer.

Om 18:00 uur zijn we op uitnodiging van Mike naar de Country Club gereden voor een biertje, nou zijn de flessen iets groter dan bij ons, namelijk 0,75 liter dus meer als 2 rondjes gaat niet lukken. Toen we daar aankwamen bleek het Golden Oldies Night te zijn met een heuse live band en met onze leeftijd vielen we deze keer ook niet op tussen het publiek. De muziek was ook helemaal van de 70’s, de band nog ouder, en toen we om 21:30 uur naar huis reden konden we terugzien op een geweldige avond en om een indruk te geven hebben we een videootje geplaatst van de band, het bleef nog lang onrustig in de stad.

Zaterdag 19 november

Om 6:30 uur waren we in de keuken om ons voor te bereiden op onze laatste tocht door de bergen. Het was de bedoeling dat wij Phillip onderweg zouden oppikken maar die kan echt niet meer zolang zonder ons dus had hij besloten ons op te halen. Met zijn vijven in de pick-up want we hadden afgelopen nacht weer een muis gevangen, waarschijnlijk dezelfde die we eerder hadden gevangen en losgelaten (hahaha). We hebben het beestje onderweg op een mooie plek uit de auto gezet en zijn met zijn vieren naar het begin van de trail gereden waar we een cameraval moesten leeghalen.

Grottekening Grottekening

Na een prachtige wandeling door Drakensbergen kwam we na goed anderhalf uur aan bij de camera. Genietend van het indrukwekkende uitzicht hebben we daar een bakje koffie gedronken.

Laatste bergwandeling Laatste bergwandeling

Met iets lichtere rugzakken zijn we na een kwartier weer teruggelopen naar de auto, onderweg een aantal keren gestopt om wat nieuwe vogelsoorten op de foto te krijgen. De teller gaat al aardig richting de 100 en dat is voor hier bepaald niet slecht.

Denham’s Bustard Denham’s Bustard

Terug bij de auto bleek dat we 9,5 kilometer hadden gelopen met een hoogteverschil van 250 meter en dat allemaal om 1 cameraval te legen. Het meeste werk komt dan nog want alle foto’s moeten nog worden gecontroleerd. Thuis even koffie gezet en daarna zijn Phillip en Mike naar de stad gereden om de inkopen van de afscheidsbraai voor morgen te doen.

Black Headed Oriole Black Headed Oriole

Vanmiddag alle kleren uitgezocht die we morgen in de wasmachine willen hebben dan kunnen we ze schoon mee terug nemen want het meeste gaan we tijdens de laatste 2 weken niet meer dragen. Ook alvast de spullen die we niet meer gaan gebruiken klaargelegd zodat de koffers morgen snel ingepakt kunnen worden.

Om 18:00 uur kwam Phillip ons ophalen om voor de laatste keer te gaan eten in de Country Club. Met de radio aan naar ons eetcafe gereden en daar na een heerlijk maal en een biertje afscheid genomen van de bediening en een paar vrienden. Op de terugweg nog een paar verzoeknummertjes en bij thuiskomst de site bij gaan werken. Het is ons laatste verslag vanuit deze prachtige plek want morgen is ons laatste dag op het project. Maandagmorgen vertrekken we naar Pietermaritzburg om de huurauto op te halen, we toeren dan naar het noorden en het volgende verslag komt dus vanuit onze eerste overnachtingsplaats.

Paradise Flycatcher Paradise Flycatcher

Sala Kahle

Martin en Jan Fokke

1. Jan Oskam:
    19 november 2022
    Mooie verhalen over jullie reis/project. Ik kijk alweer uit naar het volgende verslag
  2. P v Wijngaarden:
    Mooi verhaal weer.
    Goede reis en veel plezier in jullie volgende trip.
    Ma en Pa v.W.
  3. Klaske Jonker:
    20 november 2022
    Was weer een mooi verslag , wat zullen Phillip en de muis jullie missen . Jan Fokke en Martin een goede reis naar het noorden.Groet van Klaske J
  4. Paul en Greet:
    20 november 2022
    Weer leuk om te lezen. Goede reis naar jullie volgende bestemming.
  5. Rosamée:
    20 november 2022
    Leuk jongens mooie foto’s weer in de natuur gr Rosamée
  6. Jenneke:
    20 november 2022
    Was weer even genieten om jullie belevenissen te lezen