Reddingsactie

27 november 2022 - Hlane National Park, Swaziland

Zaterdag 26 november

Om goed 5:00 uur ging de wekker, dat was na het project niet meer gebeurd en na een stevige kop koffie waren we klaar wakker. Zo vroeg omdat we op tijd bij Tembe Elephant Park wilden zijn om te kijken of we Leonard konden ontmoeten, 1 van de projectleiders die 10 jaar geleden met ons terug naar Nederland is gevlogen om naar zijn vriendin te gaan. We wisten dat we zonder 4 weel drive het park niet in konden dus bij de ingang gevraagd of hij er nog werkte en of hij ons kon ontmoeten. Na een tijdje wachten kwam hij inderdaad langs en hebben we even oude herinneringen opgehaald. We hadden geluk want hij ging vandaag met vrouw (de toenmalige vriendin) en kind voor een maand op vakantie, maar voor ons wilden ze dat wel even uitstellen. Nadat wij hen hadden uitgezwaaid zijn we op weg gegaan naar een park in de buurt wat bekend stond om het grote aantal vogels, Ndumo Garden tegen de grens van Mozambique.

Collared Pratincole Collared Pratincole

Door een zeer vriendelijke jongeman zijn we via de achterdeur het park ingereden, niet voor hij uitgebreid de route die we moesten volgen had uitgelegd want als we de verkeerde afslag zouden nemen konden ze ons aan de grens van Mozambique aanzien voor stropers en dat gaf een hoop gedoe. Na keurig de route te hebben gevolgd kwamen we na een paar uur aan bij het officiële registratie kantoor en na de gebruikelijke formaliteiten konden we verder zonder als illegalen te worden gezien.

Bleu Waxbill Bleu Waxbill

Ook hier weer een plek met heel veel nieuwe soorten en in een heuse vogelkijkhut hadden we zicht op enorme kolonies Aalscholvers, Pelikanen en verschillende soorten Reigers. We hebben nog geprobeerd om een route aan de andere kant van het meer te nemen maar daar kwam onze 2 weel drive Suzuki Swift niet zo goed uit de verf dus hebben we rechtsomkeer gemaakt en met onze officiële papieren konden we er bij de achterdeur zonder problemen uit.

Pelikanen Pelikanen

Na een lange dag op de weg terug een lekkere vette hap opgehaald want na 2 dagen broodje gezond mochten we wel weer eens wat “hartigs” (hahaha).

Mooie tekening Mooie tekening

Na het eten alle spullen bij elkaar gezocht want morgen gaan we weer verder naar het noorden richting eSwatini (voormalig Swaziland) in de hoop dat we bij de grens niet teveel hinder ondervinden.

Zondag 27 november

Gisteravond om 21:00 uur ging de stroom eraf dus vroeg naar bed en lekker lang uitgeslapen. Na een uitgebreide douche en bak koffie hebben we uitgecheckt en zijn op weg gegaan naar Mkuze waar we vogels een app-je van Phillip een pakketje konden ophalen bij een guesthouse waar vrijwilligers kunnen overnachten voor ze worden opgepikt voor het project in het park daar. Bij de receptie bleek dat er inderdaad een pakketje was maar toen we dat bij de auto openmaakten bleken er 4 zakjes kauwstaven voor de hond in te zitten (hahaha). Terug naar de receptie en daar zeiden ze dat er geen ander pakje was binnen gekomen. Phillip gebeld en gevraagd hoe of wat en alles bleek natuurlijk een grote miscommunicatie, na wat heen en weer bellen bleek dat ze een medewerker op weg hadden gestuurd om het pakje aan ons af te geven.

Three Banded Plover Three Banded Plover

Een half uurtje later stonden we met 2 golfshirts en 2 mutsen op het parkeerterrein en konden we op weg naar de grens van eSwatini. Daar aangekomen de auto geparkeerd, binnen de paspoorten laten zien en een stempel gekregen en verder. We dachten even dat we nog nooit zo snel een grens waren overgegaan maar 300 meter verder moesten we de auto weer parkeren en weer naar binnen om een briefje in te vullen, naam, adres, leeftijd, paspoortnummer, hoe lang we waar gingen verblijven en niet te vergeten het kenteken van de auto. Daarna natuurlijk weer de paspoorten voor een stempel en door naar het volgende loket voor een briefje in tweevoud en het betalen van de leges.

Bennett's Woodpecker Bennett's Woodpecker

Toen we eindelijk verder mochten bleek er nog een slagboom te zijn waar onze paspoorten opnieuw werden gecontroleerd en we 1 van de 2 briefjes moesten inleveren en het andere mocht niet zoekraken anders konden we het land niet uit. Net na de grens nog wat inkopen gedaan en daarna over vrijwel lege wegen naar ons onderkomen voor de volgende 2 dagen gereden.

Reddingsactie Reddingsactie

Toen we de weg naar Hlane Game Reserve inreden stuitten we op een groep Impala’s die voor het grootste deel over de 2,5 meter hoge afrastering sprongen, een ander deel vluchtte het bos in maar 1 bleef met zijn hoorns in het gaas hangen, met enige moeite heeft Martin het beestje bevrijd en aan de hoorns naar het bos gesleept waar het in het struikgewas verdween. Na het inchecken kwamen we op de plek waar we 12 jaar geleden een gevangen Leeuw hadden gebracht en kwamen we bij ons huisje.

Koud he Koud he

Dit is precies wat we tot nu toe op onze projecten gewend waren, geen elektriciteit, geen drinkwater maar olielampen een kaars in de wc en thermofles met heet water voor de koffie.

Water Thick-Knee Water Thick Knee

Aan het eind van de middag was er een vriendelijke jongedame met een spuitbus tegen de muggen en vanavond slapen we samen onder de klamboe.

Voor dit verslag moesten we op een bankje bij de receptie onze site bijwerken want ons onderkomen is echt back to basic.

Sala Kahle

Martin en Jan Fokke

P.S. Marjolijn, voor wij op pad gaan doen wij onze roze en gele poncho uit zodat we iets minder opvallen dan die mensen in een safari wagen (hahaha).

1. Akke.:
    27 november 2022
    Met heel veel plezier lees ik steeds jullie verhalen, Martin en Jan Fokke. En dat jullie ook weer 'oude' bekenden tegenkomen van jullie eerdere reizen, toch bijzonder. Nog veel plezier de komende week en geniet van jullie resterende vakantiedagen.
  2. Marjolijn:
    27 november 2022
    Hahaaa ik zie jullie al verkleed als struik door het land trekken 😂😂
    Ik denk dat jullie vooral ook heel veel geduld hebben. Lijkt me ook niet onbelangrijk.
    Weet prachtige foto’s! Misschien is nu wel de Bennett’s Woodpecker mijn favoriet!
    Volgens mij zouden jullie daar nog maanden kunnen blijven. Maar de kinderen zijn heel blij dat opa nu toch bijna weer thuiskomt! (Zij hadden er alleen zelf voor gekozen dan net voor pakjesavond thuis te zijn 😅 🎁)
    Liefs
  3. P v Wijngaarden:
    Hallo jongens
    Weer een mooi verhaal alles bij elkaar genomen . Martin die Impala die ging toch wel sterk te keer toen hem bij de horens had
    Jongens Ma en Ik zijn ook in Hluhluwe Park en St Lucia meer geweest een rondvaart gedaan geweldig al die nijlpaarden en krokadillen
    Nu succes verder groeten van ons Ma en Pa v W.
  4. P v Wijngaarden:
    27 november 2022
    PS Martin dat was toen Wilma en Byron trouwde dat wij daar geweest zijn.
  5. Wijbe en maaike:
    Weer n mooi stukje
  6. Bauke:
    28 november 2022
    Hallo Martin en Jan Fokke, weer ouderwets mooie reisverhalen. Echt fijn om jullie avonturen zo mee te beleven! Nu alweer in de laatste week. Veel plezier nog en alvast goede reis terug naar huis toegewenst!

Groeten Bauke
  7. Jenneke:
    28 november 2022
    Wat maken jullie veel mee. Soms een beetje jaloers op de mooie verhalen maar dat primitieve en vroege opstaan is niets voor mij haha. Succes nog even en tot het volgende verhaal.