Black Friday

25 november 2022 - Jozini, Zuid-Afrika

Donderdag 24 november

Vanmorgen voor het wekkertje wakker en na de douche door de tuin van ons appartementje gelopen, lekker wakker worden tussen de vogels en alle prachtige planten, waaronder twee enorme Marula bomen waarnaar deze B&B is vernoemd. De Marula boom is een geliefde boom bij de Afrikanen want van de vruchten wordt bier gemaakt op dezelfde manier als wij wijn van de druiven maken. Bovendien wordt er Amarula van gebrouwen wat erg lijkt op Bailey’s.

Yellow Billed Kite Yellow Billed Kite

Na het ontbijt zijn we in de auto gestapt voor een bezoek aan St. Lucia Game Reserve, een ritje van zo’n 30 kilometer. Konden we 10 jaar terug nog gewoon doorrijden nu stond er een vrij groot gebouw waar eerst een kaartje moest worden gehaald voor de slagboom werd open gedaan. Daarvoor waren we al door 4 politiemensen gecontroleerd op alcohol en drugs want die mochten niet worden meegenomen het park in. Na alle plichtplegingen konden we op weg naar Cape Vidal het eindpunt van de weg door het park.

African Pygmy Kingfisher African Pygmy Kingfisher

Net als gisteren weer heel vaak de auto in de berm voor alweer heel veel nieuwe soorten vogels en ook heel veel wild.

Kust St. Lucia Kust St. Lucia

Na 2 uur in de auto zijn we naar het strand gereden om even af te koelen want de temperatuur was opgelopen tot boven de 30 graden.

Nijlpaarden Nijlpaarden

Gelukkig hebben we een auto met airco, maar met de ramen open om foto’s te maken helpt die niet echt. Rond 17:00 uur waren we weer terug bij de slagboom en hadden we een rit van 70 kilometer achter de rug waarvan 20 kilometer door nauwelijks begaanbaar gebied.

Witte Neushoorns Witte Neushoorns

Na dezelfde rituelen als vanmorgen zijn we tevreden weer terug gereden. Het was intussen te laat voor de Wimpy dus zijn we nog snel langs de Mega Super in de stad gereden voor wat broodjes, Biltong en Peri Peri saus voor een supergezond diner na de verfrissende douche. Vanavond nog 2 uur bezig geweest om de vogels van gister en vandaag in de lijst te krijgen en daarna nog even lekker op het bankje bij het zwembad met onze versnaperingen. Hoe mooi kan het leven zijn.

Vervet Monkey Vervet Monkey

Vrijdag 25 november

Vannacht een enkele klap onweer en een buitje maar toen we opstonden scheen er een waterig zonnetje. De temperatuur was lekker gezakt naar iets meer dan 20 graden, perfect weer voor een reisdag. Eerst alle spullen bij elkaar gezocht en daarna naar de ontbijtruimte voor een stevig Engels ontbijt en vervolgens onze koffers gepakt voor de volgende etappe.

De reis ging deze keer naar Jozini, een rit van 140 kilometer naar ons guesthouse.

Jozini Dam Jozini Dam

We waren al vrij vroeg op onze bestemming en om de mensen de tijd te geven om onze kamer schoon te maken zijn we doorgereden naar de Jozini Dam, een stuwdam op een paar kilometer van de stad. Een best indrukwekkende dam van zo’n 50 meter hoog waar onze man van het Wetterskip zijn ogen uitkeek, dat was wel iets anders dan een duiker op Ameland (hahaha).

Striated Heron Striated Heron

Daarna via een karrenspoor naar mooie plek aan de Pongolo rivier gereden om te zien of er wat rondvloog wat we nog niet hadden gezien. Dat lukte aardig en met alweer wat nieuwe soorten op de lijst, de teller staat intussen op ruim 130, zijn we terug gereden naar het stadje.

White-Eared Barbet White Eared Barbet

Omdat we door onze Cider heen waren wilden we in de stad nog even nieuwe ophalen. We waren vergeten dat het Black Friday was maar met enige moeite kwamen we toch in het winkelcentrum, voor de echte volgers hebben we een video geplaatst. Als enige bleekscheet in de rij voor de kassa werden we niet gediscrimineerd en kregen we 2 sixpacks Savana mee voor de prijs van 1, toch niet gek Black Friday. Misschien wel iets voor een actiegroep in Nederland om de naam te veranderen in de iets vriendelijker Koopjes Vrijdag (hahaha).

Cape Cormorant Cape Cormorant

Met onze “buit” achter in de auto zijn we naar Jozini Guesthouse gereden waar ons een nieuwe verrassing wachtte, een enorme kamer met 3 bedden, we kunnen kiezen uit apart op een 1 persoons bed of samen op een 2 persoons (het wordt waarschijnlijk het eerste) en een grote badkamer met douche en ligbad, dit alles in een fraai aangelegde tuin.

We hadden geen zijn om nog eens de drukte op te zoeken en daarom ook deze keer weer ons broodje gezond, alleen zonder die verschrikkelijke pittige saus. Vanavond met een dubbele dosis Savana het verslag geplaatst, we hopen dat het aan de taalfouten niet is te merken, en daarna niet te laat naar bed want we willen morgen een beetje vroeg richting Tembe Elephant Park.

Sala Kahle

Martin en Jan Fokke

1. Marjolijn:
    25 november 2022
    Wat een prachtige foto’s weer!!!
    Die foto’s van al het grote wilde vind ik echt fantastisch! Jullie zijn natuurlijk meer van de vogel kiekjes en ook daar vandaag mijn favoriet van jullie vakantie tot nu toe (African pygmy kingfisher). Het is net of alle vogels en dieren speciaal voor jullie poseren. Maar in werkelijkheid zijn jullie natuurlijk hele goede fotografen.
    Weer enorm genoten van jullie reisverhalen!
    Hier was het weer een gewone school/werkweek. Wij gaan lekker het weekend in hier. Beetje relaxen, net als jullie 😉
    Liefs uit Groningen
  2. Paul en Greet:
    26 november 2022
    Mooie beelden weer en mooie verhalen. Zo’n Marula boom zou best nog in jullie tuin kunnen Martin…. Black Friday🙈
  3. Kroonenberg:
    27 november 2022
    Schitterende foto’s, en de verhalen super! Als jullie straks thuis zijn eerst maar beginnen met een boek te schrijven, succes verder met jullie reis en verslag. Maartje&GJ