Grenscontroles

29 november 2022 - Sabie, Zuid-Afrika

Maandag 28 november

Brown-Hooded Kingfisher Brown Hooded Kingfisher

Gisteravond nog met 2 olielampen op het terras gezeten en genoten van de geluiden om ons heen. De muggen en motten gingen allemaal op het licht af dus daar hadden we geen last van, dat hadden we wel bij het bijwerken van de site want toen hadden we een scherm vol ongedierte. Niet te laat naar bed en vanmorgen 4:30 uur een rondje door het park om ook de vroege vogels niet te missen.

Green-Winged Pytilia Green Winged Pytilia

Om 5:45 uur hadden we een afspraak om met de safari auto een tour door het park te maken met zijn tweeën. Het was erg blubberig maar Johannes onze chauffeur reed ons keurig door het gebied en zodra we wat zagen stopte hij voor het maken van foto’s.

Witte Neushoorn Witte Neushoorn

Zodra we wat Neushoorns tegen kwamen gingen we lopend verder om ze van dichtbij te kunnen observeren (zie video) . Als enige wapen had hij een stok mee en als die kolossen al te dichtbij kwamen om ons op de hoorn te nemen sloeg hij op de grond of in de struiken en dat was voldoende om ze een halt toe te roepen.

Giraf Giraf

Die techniek hadden we zelf 12 jaar geleden ook met succes toegepast maar die werkt niet bij een Zwarte Neushoorn dan is er maar 1 remedie, zo snel mogelijk in een boom zien te komen en wachten tot hij weg gaat. Na een prachtige rit met veel wild en vogels bedankte Johannes ons voor de mooie ochtend terwijl wij dachten dat wij hem moesten bedanken voor de uitgebreide safari.

Red-Headed Weaver Red Headed Weaver

De rest van de morgen en middag benut door zo nu en dan door onze enorme achtertuin te wandelen om te zien of er nog iets op ons pad kwam wat we nog niet in onze lijst hadden en relaxed aan het meer gezeten waar de Nijlpaarden af en toe kwamen kijken of we er nog wel waren. In deze perfecte vogeltuin hebben we weer een serie mooie plaatjes kunnen maken en de soortenlijst staat boven de 150 vogels op de foto.

Purple-Crested Turaco Purple Crested Turaco

Aan het begin van de avond onze galakostuums uit de koffer gehaald voor een 3 gangen diner in het restaurant aan het meer, en die na het eten weer vlug in de koffer gedaan want dat is toch niet waar wij ons het beste in thuis voelen en bovendien vliegen de gevleugelde vrienden lachend alle kanten op (hahaha). Ook de rest van onze garderobe netjes op zijn plaatst in de koffer want morgen is weer een reisdag en als ze ons uitreisbriefje aan de grens accepteren hopen we halverwege de middag aan te komen in Sabie.

Dinsdag 29 november

ZebraZebra

Vanmorgen in alle rust alles opgeruimd en de koffers in de auto gezet. Nog een lauw bakje koffie genomen want de thermoskan heeft het water niet 12 uur heet kunnen houden, en een laatste rondje door de tuin voor de laatste plaatjes.

Violet-Backed Starling Violet Backed Starling

Om 8:00 uur afscheid genomen van alle personeel en op weg gegaan voor een rit van 270 kilometer. Bij de uitgang kwamen de Impala’s ons nog bedanken voor de reddingsactie, deze keer zonder paniekerig op de vlucht slaan. Na een uurtje kwamen we bij de grens en waren we op het ergste voorbereid, de auto weer netjes geparkeerd en ons bij Departures gemeld met ons paspoort, hetzelfde briefje ingevuld daarmee naar de juffrouw en tot onze verbazing kregen we gelijk een briefje voor de slagboom voor 2 personen en 1 auto, zonder dat er naar ons vorige bewijs werd gevraagd. Daarna de volgende halte waar we zonder vragen ons stempel kregen en bij de laatste slagboom werden we gemaand door te rijden want in Zuid Afrika zijn ze blijkbaar niet van al dat gedoe bij de douane.

Speckled Mousebird Speckled Mousebird

Vervolgens onze reis voortgezet over toch iets mindere wegen dan in eSwatini en ook veel drukker. Na enkele stops voor koffie met pie en tanken kwamen we aan in Sabie waar we gelijk wat boodschappen hebben gedaan bij de Spar. Op het parkeerterrein liep een jongeman die aanwees op welke lege plek we wel konden parkeren zodat hij onze auto in het zicht kon houden en wij ons niet ongerust hoefden te maken over de inhoud. Terug uit de Super de “bewaker” 10 Rand gegeven en daarvoor wilde hij ons ook nog wel veilig van de lege parkeerplaats leiden. Na een paar kilometer kwamen we aan bij ons chalet van Sabie Star een resort met 20 chalets in een weelderige rotstuin langs een rivier.

Greater Double-Collared Sunbird Greater Dubble-Collared Sunbird

Tot nu toe de mooiste locatie waar we hebben overnacht met een zeer uitgebreid chalet. Hier hoorden we dat Nederland moest voetballen maar het slechte nieuws was dat de stroom er om 17:00 uur af ging. Toch maar even gekeken of we de aftrap konden zien en geloof het of niet we hebben die geweldige eerste helft kunnen zien tot de 1-0 en net toen het leek dat Quatar ging scoren werd de man aan de uitknop wakker en ging de stroom er alsnog af maar we vertrouwen erop dat het alsnog gelijk is geworden (hahaha).

Black-Backed Puffback Black Backed Puffback

Daarna naar de tuin gegaan, koffie met een broodje en geprobeerd uit de grote serie foto’s van de afgelopen dagen een keuze te maken voor op de site. Na ons verslag met sigaar en biertje op het bankje voor het chalet en in het donker nog even de laatste dagen doorgenomen.

De uitslag van de wedstrijd horen we vast wel van iemand van jullie die voor het einde niet in slaap was gevallen.

Green Wood Hoopoe Green Wood Hoopoe

Totsiens

Jan Fokke en Martin

1. Kroonenberg:
    30 november 2022
    Mannen, jullie hebben niet veel gemist wat betreft voetbal. Volgens Louis worden we wereldkampioen, nou dat moet er nog heel veel getraind worden. Uiteindelijk gewonnen met 2-0 en moeten de volgende tegen de VS. Maar bij jullie is het spannender, zeker met de neushoorns. Nou succes met het verdere verloop en mooie shots. Maartje&GJ
  2. Anneloes:
    30 november 2022
    Woaw wat een indrukwekkend mooie plaatjes hebben jullie gemaakt! Heel leuk om te zien!
    Hier zitten we in de spanning voor Sinterklaas… ondanks heel gezellig ook fijn dat die beste man maandag weer richting Spanje gaat ☺️
    Fijne dagen nog! De laatste loodjes al!
    Liefs vanuit Zuidoostbeemster
  3. Willem en Greta:
    30 november 2022
    Wat een belevenis om in zo’n prachtige omgeving rond te dwalen. Dan kun je nog geloven dat de Schepping inderdaad heel mooi is. En wat geweldig dat jullie dit kunnen doen. Dit moet volop genieten zijn. Dat wordt straks afkicken mannen. Geniet er nog maar lekker even van. Groeten uit een bewolkt Nederland.
  4. Klaske Jonker:
    30 november 2022
    Was weer genieten van de belevenissen op jullie reis, en de prachtige foto’s en video van de dieren.🙏