Lichtshow boven Underberg.

1 november 2022 - Underberg, Zuid-Afrika

Maandag 31 oktober

We konden gisteravond niet erg lang genieten in onze binnentuin want nog voor we ons drankje ophadden werden we getrakteerd op een geweldige lichtshow met veel regen zodat we moesten vluchten naar onze huiskamer. Nadat we de start van Max Verstappen hadden gezien zijn we toch nog laat naar bed gegaan, het is hier nu een uur later dan bij jullie door de wintertijd.

Hadeda IbisHadeda Ibis

Vanmorgen toch weer vroeg wakker want om 5 uur begonnen de Hadeda Ibissen te krijsen. Als je je erf wilt vrijhouden van inbrekers zijn dit ideale “waakhonden”. Na een overheerlijk ontbijt werden we om 10 uur opgehaald door Philip, de leider van het project. Die moest nog de nodige inkopen doen om ons de komende weken niet te laten verhongeren en wij hebben gelijk ook nog maar wat ingeslagen voor de lange avonden, wat Biltong en biertje moet kunnen dachten we zo, anders worden onze kleren te ruim (hahaha).

Om ongeveer 11:30 uur waren we op het project en dat is voor onze begrippen heel luxe, grote keuken, ruime woonkamer met open haard, badkamer en voor Jan Fokke en Martin een aparte slaapkamer dus het is maar goed dat we de afgelopen nacht alvast hadden geoefend.

Na we de koffers hadden uitgepakt begon het te regenen en inplaats van de omgeving te verkennen heeft Philip ons uitgelegd waar we alles in het huis konden vinden en hoe alles werkte. De rest van de middag kregen we te horen wat onze werkzaamheden allemaal inhielden en konden we op het  terras onze eerste vogels spotten.

Ons terrasje Ons terrasje

Om 16:30 uur kwam Jody thuis, een meisje wat hier in de buurt voor het project werkt en ook een kamer in dit huis heeft. Omdat het maar bleef regenen hebben we de open haard aangedaan, want het was best fris, en zeer uitgebreid kennis met elkaar gemaakt. Onder het genot van een BBtje in het licht van een paar kaarsen, gewacht tot we weer stroom hadden, want dat gaat er hier iedere dag 2 uur af om in de regio iedereen van genoeg stroom te kunnen voorzien.  Op deze mannier gaan we met die ene fles het einde van de week niet halen, maar wel leuk dat we nu na al onze reizen eindelijk 2 mensen  hebben gevonden die niet vies zijn van onze Friese landwijn (hahaha).

Dinsdag 1 november

Vanmorgen was het plan om rond 5;00 uur op stap te gaan voor ons eerste avontuur maar omdat het nog te hard regende zijn we weer in onze bedjes gekropen om om 8;00 uur een nieuwe poging te wagen. Het weer was in die paar uur erg opgeknapt zodat we op weg konden voor ons eerste werk hier. Na een half uurtje rijden over modderige wegen en karrensporen kwamen we aan op de dichtstbijzijnde voerplaats om daar naar wij hoopten onze eerste gieren te zien. In de hut bleek na een half uur al wel dat de gieren geen zin hadden tevoorschijn te komen. Om de tijd te doden heeft Philip ons de voorlichtingsfilms laten zien die hier op de scholen wordt getoond om de jeugd te laten zien wat en waarom het project deze bescherming doet.

Na wel geteld 1 Cape Vulture hebben we de cameravallen geleegd en opnieuw ingesteld en zijn we weer richting ons huis gegaan. Op de terugweg werden we nog wel getrakteerd op een stelletje Kroonkraanvogels waardoor dit ritje zeker niet vergeefs is geweest.

Kroonkraanvogel Kroonkraanvogel

In de middag zijn we naar een boerderij gereden om een dode koe op te halen. Niet het leukste werk maar het hoort er nu eenmaal ook bij. Toen we het dode dier naar de voerplaats brachten zagen we een groot wit met bruin en zwart Unidentifide Flying Object wat een Derham’s Bustard bleek te zijn die vrij zeldzaam is.

De voerplek bleek vol te zitten met Heilige Ibissen die de restjes kwamen opmaken. We hebben eerst wat oude karkassen opgeruimd en de dode koe op hun plaats gelegd. Nog even gewacht maar de gieren lieten zich weer niet zien dus zijn we teruggereden naar huis en daar alle spullen gedesinfecteerd.

Heilige Ibis Heilige Ibis

Tot 17;00 uur was de stroom er weer af dus geen koffie maar wel muziek via de telefoon en een draadloze speaker van Jody die tot onze verbazing ook fan was van Stef Bos, met Papa en Door de wind op de achtergrond werd het weer een gezellige middag. Ondertussen was de stroom terug en stortte Jan Fokke zich op een typisch Hollands gerecht, Hutspot, wat ons betreft kunnen we dit wel vaker doen maar of de anderen net zo enthousiast zijn als wij weten we niet zeker maar Philip zei van wel.

Omdat we vanmiddag nog geen warm water hadden zijn we na het eten onder de douche gegaan, niet samen maar na elkaar (hahaha) en daarna buiten nog even van onze versnaperingen genoten en niet te laat onder de wol want ons wekkertje staat op 6:30 uur.

Sala Kahle,

Martin en Jan Fokke

P.S. Dank voor alle positieve reacties en morgen zullen we jullie meer vertellen over het project.

P.S. Levian, we zijn wel benieuwd naar je tekening, als je hem naar Jan Fokke mailt kunnen wij hem wel op de site plaatsen. Oma weet het mailadres wel.

1. Klaske Jonker:
    1 november 2022
    Riante verblijf plaats hebben jullie, was weer een leuk verslag , succes met helpen van dit project.
  2. Wijbe en maaike:
    1 november 2022
    wèr 'n mooi verslag heren, ga zo door
    Gr uut Jistrum
  3. P v Wijngaarden:
    2 november 2022
    Jan Fokke en Martin.
    Weer een mooi verhaal en ondanks de regen ,toch weer een mooie dag geweest,
    Onderweg mooie vogels gespot en iets heel bijzonders kadavers ruimen.
    Nu tot horens weer.
    Ma en PA
  4. Anneloes:
    2 november 2022
    Leuk om jullie nieuwe plek te zien! Dat is geen straf zo te zien. Fijne tijd! We blijven jullie volgen!
    Liefs van ons
  5. Rosamée:
    11 november 2022
    Hoi opa en Fokken leuke foto’s en dieren super 😀 wij gaan vandaag lampion lopen ook leuk 🙂maar ik denk dat jullie het leuker hebben hoop ik wel 🥹☺️