Lange rit.

3 november 2022 - Underberg, Zuid-Afrika

Woensdag 2 november

Om 6:30 uur liepen de wekkertjes af en omdat Philip bericht had gekregen dat hij om 9;00 uur via de computer les zou krijgen hoe te handelen bij vergiftiging van dieren en specifiek gieren kregen we vrijaf voor een ochtend wandeling. Als we zijn les ook wilden volgen moesten we rond die tijd terug zijn. Hier in de buurt zijn allerlei wandelroutes uitgezet dus kunnen we alle kanten op en besloten we in de buurt te blijven want we wilden wel aanschuiven bij de les.

De reden voor dit project is de massale sterfte van gieren door vergiftiging. Dit gebeurt op verschillende manieren, doordat stropers neushoorns, olifanten, leeuwen, luipaarden en cheetah’s enz. vergiftigen om gemakkelijk aan hoorns, slagtanden, huiden en alle andere delen van dieren te komen voor de verkoop. Ivoor en hoorns van neushoorns (deze worden gemalen voor peperdure medicijnen) leveren voor de handelaren goud geld op terwijl de stropers het meestal moeten doen met het vlees van deze vergiftigde dieren en daardoor ook vaak ziek worden. Doordat de resten door de gieren worden opgeruimd gaan die daar ook aan dood, maar ook jakhalzen, wilde honden en hyena’s zijn hier van de dupe want die eten ook van de gedode dieren.

Intussen is er ook een handel ontstaan in poten en koppen van gieren die ook worden vermalen tot poeder wat wordt verkocht voor veel geld vanwege hun zogenaamde medicinale werking. Hierdoor is de vraag enorm gestegen en omdat de eerder genoemde soorten steeds moeilijker zijn te vergiftigen door strengere controles zijn de stropers overgegaan tot het doden van koeien die dan  worden  volgestopt met gif.

Dit project is nu gestart in samenwerking met alle boeren uit de regio die het project melden wanneer zij een dode koe, paard of schaap hebben, die het dan direct komen ophalen en het naar een beveiligde voerplek brengen waar stropers direct worden opgemerkt en zo hun praktijken niet kunnen uitvoeren. Wanneer er nu groepen gieren buiten de vaste voerplaatsen rondcirkelen wordt er direct actie ondernomen en wordt gekeken of daar wellicht vergiftigde dieren of delen daarvan zijn neergelegd.

Na de les kregen we weer melding van een dode koe dus vanmiddag weer hetzelfde ritueel als gisteren alleen troffen we nu wel een aantal gieren en geloof het of niet de koe die we gisteren hadden gebracht was al bijna verorberd. Het enige leuke van die tripjes is dat we onderweg heel veel vogels zien waaronder weer een paar zeldzame soorten, Slangenhalsvogel, Black Shouldered Kite en Little Grebe.

Black Shouldered Kite Black Shouldered Kite

Het is hier net Walsrode maar dan zonder gaas om de vogels, we zitten intussen al boven de 50 soorten en zo nu en dan krijgen we ook nog bezoek van een Steenbokje en een Blesbok met 1 hoorn.

Aan het eind van de middag trakteerde Jan Fokke ons op Chili Con Carne wat we ons weer heerlijk lieten smaken. De werkzaamheden zijn intussen wel duidelijk. Jan Fokke kookt en Martin en Philip wassen af en desinfecteren het fornuis (hahaha). Na het eten op het terras nog even uitbuiken en lekker vroeg naar bed want we worden om 3:30 uur in de keuken verwacht.

Donderdag 3 november

Om 3:50 uur waren we klaar voor vertrek, broodjes, fruit en koffie in de picknickbak, camera’s en verrekijker in de aanslag en zeker niet te vergeten onze regenpakken want het weer kan zomaar omslaan, op weg naar de eerste cameraval. Een ritje van ongeveer 180 kilometer door de mist met zo nu en dan even vrij zicht waarin we al aardig wat vogels konden spotten, waaronder de African Stonechat.

African Stonechat African Stonechat

Na 3 uur kwamen we aan op de eerste voerplaats waar we een groep van 50 Cape Vultures en 15 Bearded Vulture (Lammergieren) troffen die terwijl wij de cameraval van nieuwe batterijen en SD-kaartje voorzagen boven ons rondcirkelden. Na een kwartier naar dit schouwspel te hebben gekeken vertrokken we naar de tweede plek waar wij tijdens de koffiepauze zoveel vogels zagen dat we daar meer dan een half uur hebben genoten van onder andere de Rode Bischop.

Rode Bischop Rode Bischop

Daarna naar de laatste plek via de tolweg zodat we niet de hele reis door elkaar gerammeld werden op de zeer slechte Afrikaanse wegen. Vlakbij deze derde plek ontdekten we Zuid Afrika’s nationale vogel de Blauwe Kraanvogel zodat onze dag alweer geslaagd was te noemen.

Blauwe Kraanvogel Blauwe Kraanvogel

Op de terugweg zijn we langsgegaan bij de beste slager en bakker volgens Philip en hebben we op de parkeerplaats lekker zitten genieten van een echt overheerlijke Chili Pepper Pie en voor de komende avonden nog wat Biltong. Om precies 15:00 uur waren we weer terug na een rit van 450 kilometer die 11 uur duurde voor 3 volle SD-kaartjes met foto’s maar het was meer dan de moeite waard.

Aan het eind van de middag nam Philip ons mee naar een restaurant in de buurt waar we al weer lekker hebben gegeten met een biertje dus wij gaan deze keer niet afvallen maar aankomen (hahaha).

Na thuiskomst de site bijgewerkt en tot slot aan het einde van de avond weer de gebruikelijke afsluiting.

Allemaal Totsiens,

Jan Fokke en Martin

P.S. Sild, een hele fijne verjaardag gewenst met veel cadeautjes.

1. Wijbe en maaike:
    3 november 2022
    Weer n mooi verslagje,gr
  2. P v Wijngaarden:
    Jongens
    Weer een bijzondere tocht Jullie genieten wel,Met al die mooie vogels.
    Verders veel genieten Ma en Pa v W.
  3. Pieter de boer:
    prachtige belevennis
  4. Klaske Jonker:
    4 november 2022
    Mooi interssant verslag, en dat jullie zich beschikbaar stellen om te helpen bij dit project is 👍👍
  5. Willem en Greta:
    4 november 2022
    Wat een geweldige belevenissen. Jullie nemen de dagen wel mee. Wat een vroege vogels zijn jullie. Hoe is het weer bij jullie? Wij hebben nu wel echt herfstweer. Veel plezier met het vervolg van jullie project
  6. Klaske kootstra:
    4 november 2022
    Wat weer een prachtig doel en tegelijkertijd genieten,alle waardering daarvoor‼️Voor ons als volgers volop genieten van jullie verslag👍Groet van mij🙋‍♀️
  7. Sietze Zijlstra:
    5 november 2022
    Hoi Martin en Jan Fokke,
    Wat een mooie verhalen, jullie kunnen wel een boek uit brengen.
    En mooie foto,s ook ,en om dit allemaal ook nog te plaatsen ,naar jullie lange tochten.
    Dit is voor ons wel leuk ,dit met jullie mee te beleven .
    Geniet er van .

Groeten Sietze en Anneke
    Remco / Lisanne
  8. Paul en Greet:
    9 november 2022
    Wat een prachtige foto’s en wat jammer dat de stropers zoveel schade aanrichten aan deze mooie natuur.