Terug van weggeweest.

30 oktober 2022 - Underberg, Zuid-Afrika

Beste volgers, allereerst bedankt voor jullie goede wensen en reacties. Wij gaan ons best doen om jullie op de hoogte te houden.

Vrijdag 28 en zaterdag 29 oktober.

Iets voor 10 uur zijn we in Veenwouden op de trein gestapt en na een voorspoedige reis waren we om 13;00 uur op Schiphol. Omdat we veel te vroeg waren daar eerst maar even onze broodjes en fruit genuttigd en op zoek gegaan naar de incheckbalie. Daar waren we helemaal alleen en ook bij de douane konden we zo doorlopen zodat we al heel vroeg naar de gate konden. Eerst nog een bakje koffie genomen en daarna taxfree shoppen. Nou hadden we niet heel veel nodig, maar we moesten natuurlijk wel onze sigaartjes scoren. Dat viel nog niet mee want tot voor kort kon je maar uitzoeken maar nu mag de rookwaar niet meer in het zicht staan dus in de rij naar de kassa en daar met enige moeite onze sprietjes kunnen kopen.

Daarna zonder problemen vertrokken naar Istanbul en ook daar was het niet druk. Alleen moesten we van de ene kant van het vliegveld helemaal naar de andere kant en dan door de langste winkelstraat van Europa volgens ons, maar na een stevige wandeling toch op tijd voor onze vlucht naar Johannesburg. Ook die reis verliep volgens plan maar hadden we tot nu toe overal kunnen doorlopen, kwamen we nu alsnog in de polonaise bij de paspoorten controle. Nadat we waren gecontroleerd op koorts door een vriendelijke meneer met een soort van lasergun mochten we aansluiten in de rij en na meer dan een uur schuifelen konden we toch onze koffers van de band halen. Daar kunnen we op Schiphol nog iets van leren. Maar misschien was het personeelstekort hier opgelost door de paspoort controleurs in te zetten bij de koffer afhandeling (hahaha).

Nadat we onze huurauto, een Suzuki Swift, hadden opgehaald konden we fris en fruitig de toerist uit gaan hangen. Na een minuut of 10 hadden we het links rijden behoorlijk in het snotje, Jan achter het stuur en Martin met de TomTom op schoot dwars door Johannesburg op weg naar Harrismith. Nog niet alle verkeersborden onder de knie, maar de meesten zijn hetzelfde als in Nederland en de essentiële zijn wel duidelijk.  Door de vertraging op de luchthaven hadden we niet heel veel tijd voor sightseeing maar het Zuid Afrikaanse landschap is al geweldig om te beleven.

Onderweg-naar-Harrismith

Rond 17:30 uur kwamen we aan bij ons eerste appartementje waar een vriendelijke hostes ons opwachtte. Nadat we de koffers hadden uitgepakt zijn we de omgeving gaan bekijken en op de terugweg hebben we ons avondmaal opgehaald.

Op het terras hebben we van ons eerste sigaartje en de Friese landwijn genoten en om 21;00 uur zijn we onder de wol gekropen.

Zondag 30 oktober

In alle vroegte opgestaan, we werden gewekt door 6 motorcrossers die blijkbaar al vroeg naar de cross moesten, en na een verfrissende douche zijn we op weg gegaan naar Pietermaritzburg. Onderweg hebben we weer genoten van het prachtige landschap en na 2,5 uur onze auto ingeleverd op het gloednieuwe vliegveldje. Na een half uurtje werden we opgepikt door onze gereserveerde taxi die ons naar Underberg zou brengen.  Met 100 kilometer per uur door steden en dorpen over niet al te beste wegen heeft Jan kunnen leren hoe je je (niet) gedraagt in het Zuid Afrikaanse verkeer.  Het enige oponthoud was een wegomleiding over een onverharde weg waar door de kuilen een auto zijn linker voorwiel was verloren en daardoor de weg versperde. Na wat creatieve manoeuvres konden we onze weg vervolgen en waren wij blij dat wij ’s morgens toch de tolweg hadden genomen.

Veel vroeger dan gepland kwamen wij bij ons appartement in Cedar Garden aan maar na een telefoontje van de chauffeur wilde de hostes wel even komen om ons in onze cottage te verwelkomen. We zijn onze reizen begonnen in een hutje waar we samen in een te krap bed moesten slapen, maar nu zitten we in een villa met huiskamer, keuken met alle voorzieningen, 2 badkamers en 2 aparte slaapkamers met tweepersoonsbedden zodat Jan geen last heeft van het geronk van Martin, en andersom ook niet natuurlijk (hahaha).

Villa-Cedar-Garden

Vanmiddag nog even Underberg ingelopen en ons voor het eerst in ons leven tegoed gedaan aan een KFC grill meal met cola, er was helaas geen Wimpy in het dorp, en voor vanavond 2 blikjes cola en Biltong (gedroogde reepjes vlees) gekocht in een enorme Spar Plus Super.

Daarna ons verslagje op de site gezet en nu in het donker in onze binnentuin genieten van een cola-beerenburg, Biltong en een sigaartje en daarna voor het eerst sinds onze avonturen gescheiden slapen (hahaha).

Morgen gaat voor ons de reis pas echt beginnen want dan worden we opgehaald door de leider van het project. We houden jullie op de hoogte.

Pas goed op jezelf en op anderen en voor nu tot de volgende keer.

Sala Kahle, Totsiens, Tot ziens.

Jan Fokke en Martin

Malachite-Sunbird  Malachite Sunbird

Red-Eyed-Dove  Red Eyed Dove

Hottentot-Teal  Hottentot Teal

1. Pieter:
    30 oktober 2022
    Fijn dat jullie veilig zijn aangekomen en nu al genieten. Morgen echt beginnen! Heel veel plezier!
  2. P v Wijngaarden:
    Hoi Luitjes .

Wij hebben je eerste bericht goed ontvangen .en is de reis tot nu toch goed verlopen alleen dat kleine bedje.Hier gaat alles nog zijn gangetje . en doen jullie voorzichtig en veel plezier want morgen gaat het echt beginnen.We blijven volgen
    Groeten van ons Ma en Pa.v.P W
  3. Albert Visser:
    30 oktober 2022
    Leuk om te lezen. Heel fijne reis verder.
  4. Albert Visser:
    30 oktober 2022
    Zou ik nog vergeten? Vanmiddag waren wij aan het wandelen op de Elspeeterheide. Er stond een grote groep vogelspotters die een koppel Kruisbek vogeltjes aan het spotten waren. Voor ons ook een leuke belevenis om te zien hoe serieus deze mensen zijn. Wel een heel mooi vogeltje. Jullie vast meer gezien. Groetjes Corrie en Albert.
  5. Akke.:
    30 oktober 2022
    Weer gezellig om het 1e verslag van jullie reis te lezen en blijf jullie op deze manier 'volgen'!
  6. Willem en Greta:
    30 oktober 2022
    Baaie dankie feur jullie mooie ferhaal. Geniet van jullie reis.
  7. Klaske Jonker:
    30 oktober 2022
    Gezellig dat we jullie zo kunnen volgen, en de sigaartjes zijn er ook weer bij . Fijne reis verder
  8. Paul en Greet:
    30 oktober 2022
    Leuk om jullie verhalen weer te gaan lezen. Morgen fijne start van hopelijk weer een mooi avontuur.
  9. Nynke:
    31 oktober 2022
    Fijn dat de reis goed gegaan is en vlot is verlopen.
    Ben benieuwd naar het project wat morgen gaat beginnen.
    Genietse heren! En goeie reis verder!
  10. Jan Oskam:
    Succes met jullie reis.
  11. Jenneke:
    31 oktober 2022
    Fijn dat alles goed is verlopen, nu maar lekker genieten en ik kijk al met spanning uit naar het volgende verhaal. Pas goed op jullie zelf.
  12. Harry en Jeltsje:
    Veel plezier daar genieten
  13. Pieter de boer:
    veel plezier
  14. Anneloes:
    31 oktober 2022
    Fijn dat jullie er veilig zijn! Benieuwd naar al jullie volgende avonturen! Levian had gister een tekening gemaakt voor opa. Opsturen wordt ietwat lastig. Maar deze bewaren we :)
    Veel plezier!
  15. Joop en Gretha:
    31 oktober 2022
    Geniet van de tijd daar.
    De eerste foto's zijn al weer prachtig!
    We gaan vast weer genieten van de mooie verhalen en foto's.