Sani Staggert

13 november 2022 - Underberg, Zuid-Afrika

Zaterdag 12 november

Om te beginnen onze excuses voor het feit dat we de verkeerde video hadden geplaatst bij de Jakhals, die was in dat filmpje niet te zien. Om de video’s te openen kun je boven aan de site klikken op video’s en dan een van de filmpjes openen, ook kun je op de foto’s klikken en dan krijg je alle foto’s tot nu toe te zien.

Morgenstond Morgenstond

Dan nu het verslag van vandaag, in alle vroegte opgestaan, de laatste spullen ingeladen en op weg naar het Sani Resort. We kwamen daar om 4:15 uur aan en toen waren de eerste lopers al aan het opwarmen, vlug alles in orde gemaakt en om 4:45 uur konden we de eerste koffie serveren.

Koffiestand Koffiestand

Het werd meteen druk want voor dat de eerste groep ging starten wilden ze nog wel wat koffie. In tegenstelling tot wat we gisteren meldden was de langste afstand de marathon en die ging bergop tot de pas en weer terug, om een indruk te geven hoe erg dat is, met een gewone auto kun je de top niet bereiken.

Start en finish Start en finish

Er waren vier categorieën, de halve marathon, een run van 38 kilometer, de hele marathon en een gezinsrun van  6 kilometer. Toen de laatste groep was vertrokken werd het wat rustiger bij de koffiestand en zijn wij de omgeving gaan verkennen. We kwamen uiteindelijk uit bij een prachtige waterval en zijn toen teruggegaan naar het resort.

Waterval Waterval

Daar kwamen net de eerste lopers terug en werdt het weer druk bij de stand. De snelste tijd op de marathon was 3 uur en 7 minuten en dat is best een prestatie voor een run waarbij je een hoogteverschil moet overbruggen van 1300 meter, de start ligt op 1550 meter en de pas op 2850 meter.

Bleu Headed Agame Blue Headed Agame

Rond 14 uur zijn we op gaan ruimen en dat was net op tijd want toen we klaar waren begon het te druppelen. We moesten 2 keer rijden om alles weer thuis te krijgen, een ritje van een uur heen en terug. Op weg om de laatste dingen op te halen begon het echt enorm te regenen en zaten we kletsnat in de auto toen we weer naar huis reden. Thuis alle spullen op het terras gezet en snel eten gekookt want om 17:00 uur zou de stroom er weer af gaan wat achteraf niet gebeurde, de man die de knop om moest zetten was waarschijnlijk vergeten wat voor dag het was (hahaha) en zodoende konden we op ons gemak eten en een warme douche nemen.

Lekker opgefrist en warm op het terras nog de geslaagde dag doorgenomen en genoten van de zonsondergang want het was intussen weer helemaal opgeklaard.

Zondag 13 november

Vanmorgen konden we uitslapen tot 7:00 uur maar Martin zat om 6:30 uur al op het terras om het verslag van de Sani Staggert te schrijven daar waren we gisteren niet meer aan toe gekomen.

Weerspiegeling Weerspiegeling

Na het ontbijt de wasmachine aangeslingerd en begonnen met het herinrichten van de opbergbakken voor de koffiemachine want dat was door het snelle opruimen van gisteren een grote puinhoop. Jan Fokke heeft op zijn telefoon een lijst gemaakt van wat er allemaal nog is, zodat de bakken niet meer hoeven opengemaakt de volgende keer maar ze gelijk kunnen bestellen waar een tekort aan is, dat verliep deze keer nogal een beetje chaotisch.

Nadat we alles hadden gesorteerd de bakken weer gevuld en er op gezet wat waar in zit, misschien zijn wij wel een beetje te georganiseerd, oftewel autistisch (hahaha) maar zo gaat het hen de volgende keer een hoop werk besparen. Toen we klaar waren was de wasmachine ook net uitgedraaid maar de was kon nog niet op de lijn want op dat moment begon het ook net te regenen. Na een half uurtje werd het droog en kwam de zon er door dus vlug naar buiten en de was op de lijn.

Vogelspotters Vogelspotters

Daarna lekker in het zonnetje in de tuin en om 14:00 uur met een biertje de braai aangestoken, het werd wel weer steeds donkerder maar het bleef droog.

Waterjuffer Waterjuffer

We hebben voor alle zekerheid de was binnengehaald, die was in een paar uurtjes lekker droog gewapperd en net toen de braai op temperatuur was en het vlees erop kon moesten we vluchten naar het terras waar we in de rook onze biertjes en Biltong hebben opgemaakt. Toen het vlees klaar was zijn we binnen gaan eten in een half uur was het 10 graden kouder geworden. We hadden natuurlijk weer veel teveel dus morgen alleen even opwarmen en klaar.

Rameron Pigeon Rameron Pigeon

Onze tweede week zit erop en we hebben ons nog geen moment verveeld, geen enkele dag is hetzelfde behalve de uurtjes die we om de dag nodig hebben voor ons verslag, met de knieën tegen elkaar aan de keukentafel (hahaha). Na het bijwerken van de site onze laatste Beerenburg opgemaakt  dus vanaf nu wordt het pas echt afzien.

Sala Kahle

Martin en Jan Fokke

P.S. Ma bedankt voor de goede wensen en beterschap.

1. Klaske Jonker:
    13 november 2022
    Wat een mooi avontuur Jan Fokke!! Groetjes van tante Piet en nicht Reina
  2. Willem en Greta:
    14 november 2022
    Jullie hoeven je niet te vervelen. Maar bedankt dat wij mee mogen genieten van jullie ( soms natte) avonturen. Veel plezier de komende week.
  3. Kroonenberg:
    14 november 2022
    Beste makkers, waarom hebben jullie niet mee gedaan met de marathon, conditie genoeg?!
    Veel plezier nog Maartje&GJ
  4. P v Wijngaarden:
    14 november 2022
    Mooi verhaal weer .Hier alles Goed.
    Groetjes Ma en Pa v W,