Barre bergtocht

5 november 2022 - Underberg, Zuid-Afrika

Vrijdag 4 november

We hadden geen vast plan voor vandaag en spraken we af dat wij de trail om het huis zouden gaan lopen langs de rivier. We willen proberen een kaart te maken van alle wandelingen in de buurt die dan de volgende vrijwilligers kunnen maken zonder te verdwalen. Om 7:15 uur vertrokken we van het project met de GPS aan die precies registreert waar we langs gaan en na een prachtige wandeling door de heuvels kwamen we uiteindelijk uit langs de rivier die door de regenval van de laatste dag behoorlijk stroomde onderweg konden we weer genieten van veel vogels en een aantal Steenbokjes maar vooral van de prachtige planten in de heuvels.

Plant 1

Wat ons ook opvalt hier is dat niet alles onder mossen of korstmossen zit wat aangeeft dat er geen of weinig stikstof in de lucht zit. Omdat het voor het eerst boven de 20 graden was op het project hebben we onder de loopbrug over de rivier een bakje koffie zitten drinken in de zon. De vogels lieten het daar wat afweten dus na een korte pauze zijn we verder gegaan langs een groot meer waar wel weer veel soorten te zien waren.

Plant 2

We moesten terug langs een boerderij hier zo’n 500 meter vandaan en voor de goede verstandhouding even een praatje gemaakt met de boer en zijn zoon. Goed 9:30 uur waren we terug en hadden we een prachtige route in kaart gebracht van ruim 5 kilometer.

Eenmaal terug bleek dat we weer eens geen water hadden en konden we nog maar net koffie zetten met de restjes in de waterkoker. De rest van de morgen hebben we de foto’s van de cameravallen in het systeem gebracht en na een broodje moesten we op pad voor alweer onze derde koe.

Sprinkhaan 1

Toen we thuis kwamen was er nog steeds geen water en ook de stroom was er af, dan staat de wereld wel een beetje stil. Gelukkig was de laptop van het project wel vol dus kon Jan Fokke de foto’s gaan controleren op hoeveelheden gieren op de voerplaatsen en of er vogels bij waren met een ring of tags. Best een klus want het zijn duizenden foto’s.

Omdat er aan het einde van de middag nog steeds geen water was besloot Phillip om met de restjes die we nog hadden Oma’s aardappelsoep te maken, we hebben het recept en het is beslist een aanrader om thuis te proberen. Met het laatste emmertje “slootwater” hebben we de afwas van de hele dag gedaan, een paar bacteriën meer of minder maakt ook niet erg veel uit (hahaha).

De avond op het terras doorgebracht en zoals intussen gebruikelijk begon het rond 20:30 uur weer verschrikkelijk te onweren waardoor we om 21:00 uur maar naar bed zijn gegaan.

Zaterdag 5 november

Ochtengloren Ochtendgloren

Vanmorgen weer lekker vroeg op, 4:30 uur in de keuken om de picknick spullen klaar te maken, deze keer niet in de bak maar in de rugzak en om 5:00 uur op weg naar het nest van een Bearded Vulture in de bergen. Na 3 kwartier rijden de auto geparkeerd in de middle of no where onder aan de berg waar het nest moest zitten. We moesten ongeveer 5 kilometer lopen met een hoogte verschil van 250 meter door hoog gras en over rotsen om in de buurt van het nest komen wat dan weer op een afstand van 1 kilometer nog een 200 meter hoger was gelegen in een uitsparing in de rotsen.

Gele Bischop Gele Bischop

Toen we met een hartslag van boven de 200 boven kwamen hadden we met de telescoop wel een mooi zicht op het nest en konden we zien dat het mannetje net vertrok om voedsel te bemachtigen en het vrouwtje naast het enorme nest ging zitten waar al een vrij groot jong in lag.

Sprinkhaan 2

Heerlijk genietend van alles wat er om ons heen, op 2 kilometer hoogte, voorbij kwam zakte de hartslag ook weer naar normale waarden, misschien ietsje hoger als er weer een bijzondere soort voorbij kwam (hahaha).

Jan Fokke en Philip Jan Fokke en Phillip

Na 2,5 uur hadden we het meeste wel gezien en de koffie op en konden we onze terugreis beginnen, we moesten stevig doorlopen want we wilden gelijk boodschappen doen in het dorp en de slager ging om 12 uur dicht. We waren net op tijd en 13:00 uur konden we onze bergschoenen omwisselen voor de slippers.

De rest van de middag geen programma meer dus konden we op het terras de gieren gaan tellen die vanaf de voerplek terug gingen naar hun nachtplaatsen en nesten en dat werd ons erg gemakkelijk gemaakt want ze kwamen netjes na elkaar dichtbij langs vliegen, waarschijnlijk om ons te bedanken voor de goede zorgen deze week (hahaha).

Jan Fokke is de rest van de middag bezig geweest met Excel lijsten voor het project en aan het eind van de middag was er eindelijk weer warm water zodat we na een paar dagen een verfrissende douche konden nemen. Het voornemen was om de braai op te stoken maar na een prachtige dag begon het toch weer te regenen zodat we de rest van Oma’s soep maar hebben opgegeten en ons opgemaakt voor een avond binnen met zijn vieren want Jody was na een paar dagen afwezigheid ook weer terug.

African Robinchat African Robinchat

Na de afwas onze spullen voor de wasmachine gesorteerd want morgen wordt het mooi weer en lekker vroeg bezig met ons verslag van de belevenissen van de afgelopen dagen. Zo meteen nog op het terras met ons drankje en rokertje de dag doornemen want het is weer helemaal helder en daarna lekker onder de wol want morgenochtend vertrekken we al om 7:00 uur naar de voerplek om te zien of we wat gieren kunnen spotten.

Sala Kahle

Martin en Jan Fokke.

1. Akke.:
    5 november 2022
    Weer een gezellig verhaal van jullie! Gieren tellen, allerhande vogels spotten, prachtige planten, wandelroutekaart in elkaar zetten, veel bezigheden. Goed om te lezen.
  2. Eize:
    5 november 2022
    👍👍
  3. Klaske Jonker:
    6 november 2022
    Dat was gisteren een pittige tocht ,jullie hebben genoten daar boven was te lezen,
  4. Wijbe en maaike:
    Weer n belevenis erbij,weer 'n mooi verhaal ,,veel plezier nog,gr
  5. P v Wijngaarden:
    6 november 2022
    Weer een mooi verhaal en prachtige foto,s vooral die blauwe sprinkhaan.
    en J.F. je moet dat recept van die soep mee terug nemen (
    Nu veel plezier verder Gr. Ma en Pa.v W.
  6. Nynke:
    6 november 2022
    Dankje voor het mee laten genieten van de prachtige natuur daar!!
    Fijne voortzetting van jullie prachtige reis.
    Groeten uit een koud en nat Sneek van Olaf en Nynke!
  7. Sytze Anneke:
    7 november 2022
    Weer een leuk verhaal en prachtige foto's 👍