Baie dankie

21 november 2022 - KwaDukuza, Zuid-Afrika

Zondag 20 november

Voor ons doen lekker uitgeslapen en we waren nog maar net op tijd om koffie te zetten want om 7:00 uur ging de stroom eraf. Deze keer hadden we geluk want om 8:30 uur konden we de wasmachine al aan zetten en 3 kwartier later hing de droogmolen vol met wapperende kleding onder de stralende zon.

Intussen was het een grote chaos in de slaapkamer, alles moest uit de koffer omdat we de schone was onderin wilden hebben en door die vervelende stroomuitval liepen we anderhalf uur achter op schema. De extra wachttijd wel goed benut door de pick-up een wasbeurt te geven want die was door alle blubber op de paden niet meer om aan te zien.

Wasstraat Wasstraat

Rond 11:30 uur kwam Phillip langs voor de traditionele zondag braai, lekker met zijn allen in de tuin en de afgelopen weken nog eens de revue laten passeren. Hij wil wat meer structuur in het project hebben maar dat is lastig, er gebeuren teveel dingen die niet zijn te plannen maar in grote lijnen kun je wel een paar zaken in een schema zetten die per week moeten worden gedaan. Een vast punt moet in ieder geval zijn de braai op zondag. Lekker met elkaar de week doornemen, goed eten met een biertje en tot slot alles klaar maken voor de komende week.

Braai Braai

Onze was was intussen helemaal droog en na de braai hebben we onze koffers gepakt en ons klaar gemaakt voor de laatste nacht in Drakensbergen.

De drie weken zijn omgevlogen, er was geen dag hetzelfde, behalve de zondagmiddag dan. We hebben weer heel veel nieuwe mooie dingen mogen meemaken die we zonder dit project nooit hadden kunnen zien. Het is altijd weer fascinerend dat er mensen zijn die zich inzetten voor bedreigde soorten en daar al hun energie insteken ondanks dat het merendeel van de mensen denkt moet je je daar druk om maken. Wij hebben ook hier weer een paar jonge mensen mogen ontmoeten die we niet snel zullen vergeten, Hard werkende gepassioneerde natuurbeschermers, vrienden voor het leven. Wij gaan dit prachtige stukje natuur met een goed gevoel verlaten en wensen Jody en Phillip veel succes met hun werkzaamheden in de toekomst en we hopen dat de populatie Bearded Vultures zich snel gaat verdubbelen zodat deze soort van de rode lijst kan, Gate House baie dankie en sien jou dalk binnekort.

Zonsondergang Zonsondergang

Maandag 21 november

Nadat we nog even lekker in het zonnetje op het terras hadden gezeten de laatste spullen ingepakt, nogmaals afscheid genomen en met Jody afgesproken dat wanneer ze naar Nederland komt voor studie in Wageningen ze dat zal laten weten. Misschien kunnen wij dan iets voor haar betekenen. Ze is gek op drop en stroopwafels, de wafels waren al op maar het zakje drop hebben we voor haar achtergelaten. Daarna naar de weg gereden en na 5 minuten was onze taxi er al en zijn we door een allervriendelijkste jongedame naar het vliegveldje van Pietermaritzburg gereden, en ritje van bijna 2 uur. Daar een klein uurtje gewacht tot onze huurauto in orde was gebracht en met de Tomtom van Jan Fokke waren we binnen tien minuten op de tolweg richting het noorden. Tot onze verbazing waren alle tolhokjes gesloten en konden we zonder afdracht doorrijden, nu vragen ze hier niet de hoofdprijs maar we bespaarden zo wel bijna 50 Rand.

Yellow Bishop Yellow Bishop

Na een koffiestop van een half uur kwamen om 15:30 uur aan bij onze B&B in KwaDukuza. Aan het einde van de middag zijn we naar het strand gereden om lekker uit te waaien. Even hadden we het gevoel dat we weer op de Seychellen waren, witte stranden, hoge golven en veel plastic op de vloedlijn, toch wel een probleem dat voorlopig niet opgelost gaat worden.

Strand Strand

Terug bij ons huisje hoorden we van een buurman dat Nederland moest voetballen tegen Senegal en hij gaf ons weinig kans (hahaha). Wij hebben tot nu toe geen tv of radio aangehad en zijn daarom totaal niet op de hoogte met het wereldnieuws en we hebben ook niet het idee dat er Afrikanen zijn die zich daar druk om maken. De wedstrijd was in de ontvangstruimte op de tv te zien en omdat we toch wel een beetje besmet zijn met het voetbalvirus zijn we toch gaan kijken. Helaas zijn we niet verder gekomen dan de reclame in de rust want om 19:00 uur ging stroom er weer eens af, iets wat in Nederland ondenkbaar zou zijn. De uitslag zullen we later wel eens horen maar gezien de eerste helft krijgt de buurman misschien toch wel gelijk.

Wij zijn daarom in het donker maar begonnen met jullie op de hoogte te brengen van onze belevenissen van de afgelopen dagen. Na het gebruikelijke avondritueel gaan we na 3 weken op 2 kamers te hebben geslapen deze keer weer samen in 1 twee persoons bedje dus dat wordt best een uitdaging.

Totsiens

Jan Fokke en Martin

1. Akke.:
    21 november 2022
    Weer een project afgesloten van 3 weken 'hard werken' in de natuur door jullie. Super fijn ! En wat het voetballen betreft, is nog 2-0 geworden voor Nederland, heb ik gehoord hoor van Fokke (niet zelf gezien). Nog veel plezier op jullie trip. Groetjes uit een koud (rond het vriespunt) Surhuisterveen.
  2. Willem en Greta:
    21 november 2022
    We zijn blij dat de stroom er hier niet af is, want we hebben toch mooi met 2-0 gewonnen. Maar wat een belevenissen voor jullie. Het is ook zo’n prachtig land. Wat dat betreft zouden we graag een weekje meereizen. Veel plezier nog daar.
  3. Eize:
    Nederland 2-0 wûn
  4. Harald Jan:
    22 november 2022
    Onvoorstelbaar dat jullie project al weer achter de rug is. Jammer, alhoewel een paar weekjes zelf rondreizen door Afrika ook leuk zal worden. Geniet ervan en als je nog langs Wilma komt doe haar de groeten
  5. Jenneke:
    22 november 2022
    Complimenten weer voor het goede werk dat jullie verricht hebben. Mooie verhalen weer.
  6. Wilma:
    23 november 2022
    Net even al jullie verhalen gelezen, er is weer hard gewerkt! Jullie waren in de buurt, Pietermaritzburg is hier ongeveer een uurtje vandaan :) Waar gaat de reis verder naar toe? Genieten maar hoor! Groetjes Wilma