Baie Dankie

1 december 2022 - Witbank, Zuid-Afrika

Woensdag 30 November

We hoefden deze keer niet in alle vroegte op pad dus een keer uitslapen. Toen we om 8:00 uur naar de auto liepen gingen de vogels al flink te keer en hebben we eerst nog een paar plaatjes geschoten. Deze keer stond de Panorama Route op het programma, 10 jaar terug hadden we die ook al gedaan maar toen in de stromende regen nu waren de weergoden ons goed gezind.

Doorkijkje Doorkijkje

Bij de eerste 2 stops waaronder die bij Mac Mac Pools waren we nog alleen en hebben we een deel van de Secretary Bird Trail gelopen maar die lieten zich helaas niet zien.

God’s Window God's Window

De derde stop was bij God's Window en daar werden we terug geworpen in de beschaving, parkeren voor de ingang, terrasjes vol etende en drinkende mensen, met witte Sneekers en naaldhakken door de trail en blijkbaar zijn er ook toeristen die besparen op de entree, de auto voor de poort parkeren en de drone de plaatjes laten schieten.

Hoezo? Hoezo?

Met een beetje geduld kun je toch genieten van de prachtige uitzichten want na een selfie of een groepsfoto verdwijnen ze snel naar het volgende hoogtepunt.

Beschaving Beschaving

Hoe later het werd hoe rustiger en konden we vrijwel ongestoord van alle volgende natuurwonderen genieten. Alleen de Echo Cave hebben we overgeslagen omdat we daar de vorige keer een zeer uitgebreide rondleiding hadden gehad om te schuilen voor de regen. De laatste 2 stops waren we weer helemaal alleen en mochten we zonder bijgeluiden nog een aantal mooie opnames maken.

Agame Agame

Terug naar huis konden we terugkijken op een mooie dag met helaas een zwarte rand want onderweg hadden we een ongeluk gezien wat waarschijnlijk niet goed is afgelopen. Bij een dorpje was iemand aangereden die de weg overstak en dat zag er niet goed uit.

Na het eten onze spullen weer klaargezet omdat morgen de voorlaatste etappe is gepland naar Witbank, de laatste halte voor we terug gaan naar Johannesburg.

Donderdag 1 December

We wilden vanmorgen eens echt uitslapen maar ons ritme was daar nog niet op afgestemd en om 6:00 uur allebei klaar wakker. Het was prachtig weer en voor 7:00 uur zaten we al op het bankje voor ons huis met een bakje koffie en een waterig zonnetje dat door de opstijgende mist van de rivier in de tuin scheen. Na een tijdje zijn we onze koffers gaan pakken voor de reis naar Witbank.

Tuin Sabie Star Tuin Sabie Star

Nog een laatste rondje door de fraaie tuin en langs de rivier voor de laatste plaatjes, afscheid genomen van de hondjes en de eigenaar en op weg gegaan onder een stralende zon.

Onderweg een paar stops gemaakt omdat de auto dorst kreeg, wij ook trouwens, en hoe dichter we bij ons adres kwamen hoe vlakker het landschap werd met steeds minder begroeiing en meer en meer akkerland. We zouden nog een bezoek brengen aan de Witbank Dam en het stuwmeer maar het meer was rondom volgebouwd met resorts en zonder boeking ging er geen slagboom open.

Natal Francolin Natal Francolin

Daarom maar doorgereden naar ons Guesthouse om in te checken. Onze kamer was nog niet helemaal klaar zodat we mooi de tijd hadden om nog even in de stad te kijken en de knorrende magen tevreden te stellen. Na wat friet en een wrap zijn we teruggereden naar onze kamer in Big 5 Guesthouse en de rest van de middag  gebruikt om onze koffer nu definitief klaar te maken voor vertrek.

Hommel Hommel

Vanavond op het terras onze laatste Savanna genuttigd en nog precies 2 sigaartjes voor de laatste avond op het vliegveld van Johannesburg. De volgers op Polarsteps kunnen zien of we daar zijn aangekomen.

Morgen gaan we dit prachtige land met na het Friese Volkslied de mooiste Hymne (Afrikaan Volkslied) verlaten, we hebben weer een geweldige reis gemaakt en heel veel mooie dingen gezien en meegemaakt en opnieuw mensen ontmoet die we voor altijd in ons hart hebben gesloten. We willen Jody en Phillip bedanken voor hun gastvrijheid en de fantastische tijd die we bij hen hebben gehad, weereens baie dankie, het gaat jullie goed en misschien tot ziens.

Toch hebben we ook wel weer zin om naar huis te gaan om terug te gaan naar de plek waar we ons het beste op zijn plaats voelen naar familie, vrienden en kennissen en die prachtige provincie in het noorden van ons land en die gevoelens kunnen niet mooier worden verwoord dan door het volgende lied (Roling Home) .

Voor hier was dit het laatste verslag maar het allerlaatste komt als alles volgens plan verloopt uit ons eigen vertrouwde Friesland.

Totsiens

Martin en Jan Fokke

P.S. Als alles goed is gegaan kun je de linkjes aanklikken voor de muziek.

1. P v Wijngaarden:
    1 december 2022
    Geweldig jongens dat je zo genoten heeft

Een goede reis gewenst terug en tot horens uit Holland
    Gr. Ma en Pa.v W.
  2. Pieter de boer:
    goede reis terug ,,,,
  3. Wijbe en maaike:
    Goede terugreis heren
  4. Paul en Greet:
    1 december 2022
    Jullie kunnen weer terug kijken op een heel mooie reis en bedankt voor alle verslagen, foto's en video's waardoor wij ook mee konden genieten. Heel goede reis weer terug en tot ziens!
  5. Klaske Jonker:
    1 december 2022
    Was fijn dat we mee mochten genieten van jullie mooie reis.Een goede reis terug
  6. Jan Oskam:
    1 december 2022
    Heb al jullie verslagen met veel interesse gelezen. Bedankt hiervoor.
    Veilige vlucht naar Nederland toegewenst
  7. Jenneke:
    3 december 2022
    Was wer een mooie reis en super verslagen. Zijn vast veel meer foto's dan we tot nu toe hebben gezien. Een hele fijne reis terug naar het koude friesland. Kom veilig en gezond weer thuis.
  8. Phillip Swart:
    5 december 2022
    Thanks for being such wonderfull guests, it was an absolute pleasure to have you here and i feel verry fortunate to have met you both!!

Hope to see you soon and join you for a Savanna and Cigar next time.
    Totsiens!!!