Hluhluwe-iMfolozi Park

23 november 2022 - Mtubatuba, Zuid-Afrika

Dinsdag 22 november

In tegenstelling tot de laatste weken hadden we een behoorlijk rumoerige nacht. Het appartement was iets minder aantrekkelijk dan de foto’s op de site deden vermoeden en in plaats van de beloofde rust waren er minimaal 10 medegasten die ’s avonds een feestje bouwden en vanmorgen met de radio aan hun auto’s gingen wassen. Met het appartementje zelf was niet veel mis en na een uitgebreide douche zijn we op weg gegaan naar Sappi, een prachtig meer met ongelofelijk veel soorten vogels.

Goliath Heron Goliath Heron

Op de verschillende uitkijk platforms konden we binnen een kwartier meer dan 10 soorten aan de lijst toevoegen.

African Jacana African Jacana

Op de terugweg werden we aangehouden door een vriendelijke jongen van de natuurorganisatie die ons vroeg of we de sleutel van de kijkhut wilden maar we hadden al genoeg gezien en we moesten op weg naar ons verblijf in Mtubatuba.

Blacksmith Lapwing (Plover) Blacksmith Lapwing

Toen hij wist waar we vandaan kwamen feliciteerde hij ons met de overwinning van gisteravond, we vertelden hem dat wij dat niet gezien hadden vanwege de stroomstop waarop hij zei dat we in de laatste 5 minuten nog 2 keer hadden gescoord, weer een fantastische tactiek van Louis, maar maak er in de volgende wedstrijd 2 in de eerste 5 minuten dan kunnen wij dat ook zien (hahaha). Onderweg op een parkeerplaats langs de tolweg voor het eerst deze vakantie bij Wimpy gegeten en dat is toch een stuk beter dan KFC of McD. Voor we naar ons resort reden nog naar het winkelcentrum in de stad geweest voor wat inkopen, onze Savanna was op en voor de verandering eens geen Biltong maar Vetkoek, te vergelijken met onze oliebollen. Het was verschrikkelijk druk in de stad en enorm warm. Gelukkig konden we na een half uurtje richting Marula Garden, een prachtig onderkomen inclusief zwembad en een grote tuin waar we ons de komende 3 dagen gaan vermaken.

Zwembad Zwembad

Aan het eind van de middag koelde het lekker af en hebben we in de patio onze vogellijst bijgewerkt en na het eten het stof van ons afgespoeld en ’s avonds lekker relaxed genoten van de vogelgeluiden en de Cicades om ons heen. Het sigaartje en de Savanna smaken toch een stuk beter zonder dreunende radio op de achtergrond.

Black Crake Black Crake

Woensdag 23 november

Na een rustige nacht en een zeer uitgebreid ontbijt zijn we op weg gegaan naar Hluhluwe-iMfolozi Park waar we 10 jaar geleden ons eerste vrijwilligerswerk voor Wildlife ACT hebben gedaan. Bij de ingang gevraagd naar Marumo en haar een app-je gestuurd en daarna richting Hiltop gereden en ritje van bijna 30 kilometer. Onderweg niet harder gereden dan 10 kilometer per uur en heel vaak de auto in de berm gezet voor vogels en groot wild en een aantal plekken bezocht waar we destijds ons werk deden.

White-Fronted Bee-Eater White-Fronted Bea-Eater

Bij de rivier zagen we nog de restanten van de overstroming van 2 weken geleden toen het hier voor het eerst sinds decennia zo vroeg in het seizoen noodweer is geweest.

Cape Glossy Starling Cape Glossy Starling

Na een rit van 4 uur kwamen we om 12:30 uur aan bij Hiltop Resort waar we op het terras van een kop koffie en het uitzicht hebben genoten.

Panorama Hluhluwe Panorama Hluhluwe

Op het terras waren we niet de enige Nederlanders en al snel hadden we contact met een oudere heer die nadat bekend was gemaakt dat we uit Friesland kwamen meldde dat hij jaren op de praktijkschool in Oentsjerk had gewerkt en wel in Rinsumageest was geweest. Hoe klein kan de wereld zijn.

Witte Neushoorn Witte Neushoorn

Daarna naar ons toenmalige onderkomen  van het project gereden maar dat was intussen verplaatst en Marumo bleek deze dag door werkzaamheden elders niet aanwezig. Vervolgens onze tocht door dit prachtige gebied afgemaakt en om 16:30 uur richting het stadje Hluhluwe gereden om te tanken en in onze niet veranderde Wimpy de ook niet veranderde kipschnitzel met cola te nuttigen. Op 2 rotondes na was het allemaal nog precies hetzelfde als 10 jaar geleden.

Black-Bellied Bustard Black-Bellied Bustard

Aan het begin van de avond weer naar Mtubatuba gereden via de snelweg waar halverwege een vrachtauto van de weg was geraakt. Er stonden tientallen auto’s omheen want de lading die er vanaf was gegleden bleken badkamer tegels van 60 x 60 centimeter te zijn en iedereen die nog wat ruimte had in de auto stond in te laden. Voor Jan Fokke kwam dit allemaal net te laat want tijdens deze vakantie is zijn badkamer afgemaakt dus wij zijn maar doorgereden (hahaha).

Zonder verdere ongelukken kwamen we net voor 19:00 uur aan bij ons appartement na alweer een mooie dag.

Sala Kahle

Jan Fokke en Martin

1. P v Wijngaarden:
    24 november 2022
    Geweldig jongens al die vogels, en een mooi onderkomen.
    Hier zien we alleen zwermen gansen en zwarte kraaien vliegen. En soms een duifje of meesje op Balkon.
    Nu veel plezier en tot horens Ma en Pa v. W.
  2. Klaske Jonker:
    24 november 2022
    Dank jullie wel voor weer een leuk verslag van jullie reis. Een mooie reis verder.
  3. Nynke:
    25 november 2022
    Nog maar lekker genieten van jullie prachtige reis en het mooie weer!
    Groeten uit Sneek,
    Olaf en Nynke
  4. Marjolein:
    25 november 2022
    Mooie en leuke website zeg! Prachtige foto's. Zo te zien is het goed vertoeven daar. Wel terugkomen naar Nederland hoor! :-) Groet, Marjolein (WF)
  5. Pieter de boer:
    MOOIE FOTO'S GOEDE REIS VERDER LAATSTE WEEK ZEKER DE TYD VLIEGT