African Braai

7 november 2022 - Underberg, Zuid-Afrika

Zondag 6 november

Met de picknickmand gevuld reden we iets voor 7:00 uur richting voerplek maar niet zo snel want we wilden minimaal 5 nieuwe vogelsoorten ontdekken dus bij alles wat veren had werd de auto stilgezet om te zien of het nog niet op onze lijst stond. Toen we aankwamen op de voerplek was de teller blijven steken op 4 maar bij de voerplek zagen we gelukkig nog 2 soorten dus was ons doel bereikt. De afgelopen weken waren de schuttingen naar de hut scheef gewaaid en konden we alleen kruip door sluip door  onder het hout ongezien in de hut komen zodat de aanwezige gieren ongestoord konden dooreten.

Voerplek met Cape Vultures Voerplek met Cape Vultures

We konden ze nu mooi observeren en foto’s maken wat tot nu toe nog niet was gelukt. Op de terugweg nog wat bijzondere waarnemingen gedaan en eenmaal thuis de wasmachine aangezet want het was prima weertje voor de was, zon en een beetje wind dus lekker snel droog.

Tot 15:00 uur lekker relaxed op het terras, met een puzzelboekje tot we de braai opgestookt hadden en met zijn allen in het gras met een biertje en de muziek aan zijn gaan zitten. Een vriend van Jody kwam ook langs voor een hapje en een drankje terwijl Phillip de braai in de gaten hield hebben we gezellig met de groep zitten praten, behalve als er iets langs kwam wat op een vogel leek want iedereen is gek van vogels.

Long Tailed Widowbird Long Tailed Widdowbird

Na de overvloedige schranspartij de rommel opgeruimd en de was ingehaald, nog niet alles was droog maar het meeste kon weer in de kast dus de komende week kunnen we weer schoon op pad.  Daarna lekker binnen gezeten met een boekje en de spullen voor morgen klaar gelegd zodat we dan iets langer in bed kunnen blijven want het wekkertje staat weer op vroeg en dan telt ieder kwartiertje.

Het was intussen best weer behoorlijk afgekoeld maar met extra kleren aan toch weer de dag op de gebruikelijke manier afgesloten en om 20:30 uur naar bed.

Maandag 7 november

Vanmorgen werden we om 6:30 uur in de keuken verwacht om alweer aan onze tweede week te beginnen. We zijn eerst naar een huis gereden wat wordt gebruikt als extra kantoor voor als er mensen naar het project komen die een paar dagen onderzoek komen doen. Alle kamers moesten worden leeggeruimd omdat de schoonmaakdienst het huisje onderhanden ging nemen. Ook zal er iets moeten worden gedaan aan de honingbijen die naast de ingang de muur inkruipen want op het terras is zitten zo niet mogelijk tussen de honderden bijen. We moesten 1 kastje meenemen wat we achter op de pick-up hadden vastgesjord en zijn toen voorzichtig richting huis gereden. Daar vlug even koffie gedronken en op weg voor onze belangrijkste activiteit van vandaag, het verwisselen van de batterijen en SD kaartjes bij 5 cameravallen in de omgeving van het huis van de baas. Eerst even naar zijn huis om het kastje af te leveren en in ruil daarvoor kregen we een salontafel en een ladekast voor in ons huis mee voor wat meer bergruimte.

We begonnen onze wandeling naar de eerste camera in het bos en daarna richting bergen naar de tweede, een tochtje van ongeveer anderhalve kilometer door heuvelachtig grasland een stukje de berg op.

Eland Antilope Eland Antilopen

Onderweg troffen we een kudde van ongeveer 60 Elandantilopen en weer een aantal nieuwe soorten. Bij die camera hadden we een mooi uitzicht over het dal en het meer en toen we daar koffie dronken werden we gespot door twee bavianen die vanavond in de groep kunnen vertellen dat ze drie kerels hadden gezien met verrekijkers en camera’s (hahaha) .

Bavianen Bavianen

Na de afdaling moesten we nog rond het meer voor de laatste drie camera’s en bij de laatste hebben we nog een keer koffie gedronken en natuurlijk Biltong, want waar we ook gaan moet dat mee anders raakt de accu leeg, of het wel zo goed is voor ons afvalprogramma betwijfelen we maar wel lekker.

Hakke hakke hakke Hakke hakke hakke

Daarna teruggelopen langs het meer en toen we weer bij de auto waren hadden we volgens het horloge van Jan Fokke 15000 stappen gelopen over een afstand van 7,5 kilometer dus de Biltong was vast alweer verbrand (hahaha).

Rond 14:30 uur waren we weer thuis na een mooie tocht door het fantastische Afrikaan landschap. Bij het huis eerst ons nieuwe meubilair een plekje gegeven en is Jan Fokke weer in de camera foto’s gedoken want een dezer dagen moet de rapportage van oktober klaar zijn. Phillip is naar het andere huis gereden om de boel weer af te sluiten en mocht Martin met dit verslag beginnen, dan kon die oude baas gelijk ook bijkomen van de vermoeienissen van vandaag (hahaha). Voor het eten nog even een uurtje op het terras gezeten en Jan Fokke zijn cameraval in de tuin gezet zodat we kunnen zien wat er allemaal op onze voerplek langskomt als wij er even niet zijn.

Tuincamera Tuin camera

Er waren nog wat restjes van de braai maar niet genoeg dus met drie mannen in de keuken kokkerellen was het zo klaar met Jan Fokke achter de pollepel werd het ook nog eens allemaal gaar.

Vanavond op ons gemak de site bijgewerkt zodat jullie weer helemaal op de hoogte zijn en als het droog blijft, want het wordt alweer aardig donker, met een Savanne cider op het terras, onze favoriete drank op de Seychellen.

Totsiens,

Jan Fokke en Martin.

P.S. Levian bedankt voor de mooie tekening we gaan hem uitprinten en boven ons bed hangen.

Tekening Levian Tekening Levian

P.S. Fokke alvast gefeliciteerd met je verjaardag, maak er een mooie dag van.

1. Jan Oskam:
    7 november 2022
    Mooie verhalen en belevenissen. Ik blijf het volgen
  2. Harald Jan:
    8 november 2022
    Mooie verhalen mannen! Onze Afrikaanse aupair was ook dol op biltong. Ze vond het wel gek dat ze dat in Nederland niet hadden. Ik begrijp dat door jullie enthousiasme steeds beter! Geniet ervan en heel weer terug komen over een paar weken.
  3. Klaske Jonker:
    8 november 2022
    Mooie foto’s, en weer een leuk verslag van jullie belevenissen. 👍👍
  4. P v Wijngaarden:
    8 november 2022
    Mooi verhaal Jonges en wat groep gieren
    En wij weten nu ook wat BIltong is ( lijkt ons heel lekker )
    Nu de groeten weer van ons en tot weer een mooi verhaal met Foto,s
    Geniet Ma en Pa vW.

weer een mooi verhaal en foto,s
  5. Pieter de boer:
    mooie foto,s
  6. Marjolijn:
    Hoi pap en Jan Fokke!
    Wat een prachtige foto’s en avonturen hebben we al van jullie gezien/gelezen!
    Wat zijn die gieren indrukwekkend!
    Sild heeft voor jullie ook nog een bijzondere vogel, gemaakt van Lego (verjaardagscadeau). Hij zal m laten staan tot jullie weer thuis zijn, dan kunnen jullie die ook nog fotograferen 😊. De taart konden weer helaas niet laten staan tot december, die hebben we lekker opgegeten. Maar jullie komen niks te kort dat zo te lezen 😉
    Lieve groetjes van ons allemaal
  7. Paul en Greet:
    9 november 2022
    Ooi verhaal weer en prachtige foto’s
  8. Sikke en Alie:
    9 november 2022
    Mooi verhaal prachtige omgeving.
  9. Jos Holman:
    mooie verslagen Jos Holman en Auke van der Meer