Tuinonderhoud

9 november 2022 - Underberg, Zuid-Afrika

Dinsdag 8 november

Het heeft gisteravond toch nog behoorlijk geregend maar toen we ons verslagje hadden afgerond toch nog even buiten kunnen zitten. Vanmorgen regende het weer en de voorspellingen waren ook niet al te best zodat we besloten naar de stad te rijden voor wat inkopen. Er moest een nieuwe grasmaaier worden opgehaald en onze etenswaar was voor het grootste deel op dus die moest worden aangevuld, intussen konden wij weer wat biertjes halen en wat lekkers voor bij de koffie.

Fietsenrek Fietsenrek

Het fietsenrekje bij de super bleef ook leeg door het slechte weer, al hebben we tot nu toe nog maar 1 fiets kunnen spotten, maar als je op de fiets komt wensen ze je in ieder geval wel een hele fijne veilige rit toe.In de regen winkelen is net als thuis ook hier niet leuk al met al een triest ritje over steeds moeilijker begaanbare wegen, door de plassen kun je niet meer zien hoe diep de gaten in weg zijn.

White Throated Swallow Natte White Throated Swallow

Thuis gezellig aan de koffie en wat achterstallig onderhoud aan de computer bestanden en het huis gedaan. De badkamer een goede beurt gegeven en die lijkt nu weer een stuk lichter, de keuken helemaal uitgeveeg en de vloer in de “was” gezet alleen de stofzuiger staat in het andere huis, die halen we pas op als we niet meer in onze kamer kunnen komen (hahaha). Het was intussen droog geworden dus ook nog maar even het terras geveegd.

Na het eten heeft Martin samen met Phillip de trap naar het terras gerepareerd want daar miste een trede uit en met wat oude kromme roestige spijkers kunnen we nu weer omhoog al blijft het uitkijken want de andere treden zijn ook niet al te best. Daarna nog een paar hegjes geknipt, dan zijn wij op ons best, Jan Fokke achter de computer en Martin in de tuin, beter duo is er niet.

Cape Weaver Cape Weaver

Aan het eind van de middag begon het nog maar weer eens te regenen en al snel bleek dat de gerepareerde dakgoot nog steeds niet werkte en het lekte op nog meer plaatsen dan voorheen omdat de regenpijp verstopt bleek te zitten dus dat wordt een klusje voor de komende dagen.

Door het slechte weer zijn we de rest van de dag binnen gebleven en geloof het of niet Phillip had bedacht pannenkoeken voor ons te bakken zo was het net of we thuis waren, beetje tuinieren, computeren en pannenkoeken met stroop (hahaha).

De regen hield niet meer op dus de dagafsluiting was deze keer met de jas aan en heel vroeg naar bed.

Woensdag 9 november

Gisteravond bleek dat we nog een huisgenoot hadden, een klein muisje en hij is nog eens slim ook want vanmorgen zat de val dicht maar het beestje zat er niet in. We gaan een nieuwe poging wagen en houden jullie op de hoogte of we de mee-eter kunnen vangen.

Tuinman Tuinman

Vanmorgen vroeg was het nog heel erg mistig maar het knapte al snel op en om 8;00 uur scheen het zonnetje alweer lekker. Phillip moest een aantal rapporten zien klaar te krijgen dus besloten wij de tuin eens flink onder handen te nemen. We begonnen met alle dode takken op te ruimen en daarna het gras te maaien en alle kantje te knippen, vervolgens de onderste takken van de bomen te zagen zodat we weer een goed uitzicht kregen op het meer en de omgeving.

Panorama uitzicht Panorama uitzicht

Tot slot de “borders” onkruidvrij gemaakt en van nieuwe aarde voorzien, het ziet er nu allemaal weer prachtig uit.

Na de laatste pannenkoeken te hebben genuttigd, er waren er nog een paar over van gister hebben we met gevaar voor eigen leven de goot en de regenpijp leeggehaald, het trapje was natuurlijk net iets te kort, en met een simpele constructie de regenpijp weer vastgezet en tot ieders verbazing zat er onder het gras een afvoerput en toen we die probeerden kwam midden in de tuin het water omhoog dus daar moet nog 10 meter buis aan om het bij de buren op het land te laten lopen (hahaha) maar dat is een klusje voor de komende tijd.

Aan het eind van de middag het peperdure koffiezetapparaat in elkaar gezet en aan de praat gekregen, alles was aanwezig behalve de handleiding, maar het is gelukt zodat we zaterdag naar een hardloopwedstrijd kunnen. Gelukkig ontpopte Jody zich tot een ware Barista want wij krijgen er alleen maar slootwater uit. Nadat we alles hadden opgeruimd stapelden de problemen zich weer op, eerst geen water en even later geen stroom dus geen koffie en ook geen eten. Daarom zat er niets anders op dan naar de Country Club te gaan om toch de inwendige mens tevreden te stellen. Weer heerlijk gegeten en toen we thuis kwamen was ook de stroom weer terug dus al was het laat toch nog maar even de site bijgewerkt.

Waterbok Waterbok

Sala Kahle

Jan Fokke en Martin.

P.S. Wij zijn zeer benieuwd naar je lego gier Sild, je mag er ook een foto van opsturen dan zetten wij die alvast op de site. Even een app-je naar oma.

1. Anneloes:
    9 november 2022
    Hard aan het werk mannen! Fijn om tussen alle regen door ook zonnige plaatjes op de site te zien! (Hier is er ook veel water naar beneden gekomen gister en vandaag).
    Fijne dagen!!
    Liefs van ons uit Zuidoostbeemster
  2. P v Wijngaarden:
    Mooi verhaal jongens.
    Maar kijk uit voor jullie ruggen en knieen.Nu tot het volgende verhaal.
    Geniet er en succes Ma en Pa v W
  3. Jenneke:
    10 november 2022
    Mooie verhalen, zo leven wij een beetje mee met jullie. vroeg opstaan en veel te bekijken en te werken(repareren). lekker zo s'avonds samen aan een biertje en een sigaartje.
    geniet ervan maar pas goed op jullie zelf.
  4. Klaske kootstra:
    10 november 2022
    Leuk om jullie avonturen weer mee te kunnen beleven, niks is eigenlijk te plannen het komt zoals het komt en daar moet je mee dealen zo te lezen‼️Succes met alles en ik blijf jullie gezellig volgen 🙋‍♀️Bedankt 👏
  5. Rosamée:
    Hoi opa
    Oma is er egt super gezellig hoe gaat het met jou 👍en ik ben naar paardrijden geweest en morgen gaan wij lampionnetjes lopen al wat gespot ik hoop het voor jullie knuffel van Roos 🌹
  6. Paul en Greet:
    12 november 2022
    Mooi verhaal weer en best hard werken in een mooie omgeving….